3. september 2012

Børnerådgivning – nu som SMS

Børnerådgivningen hos Børns Vilkår, der giver støtte og råd til børn med problemer, åbner nu også for, at man kan få rådgivning via SMS. Håbet er at kunne imødekomme endnu flere børn og unges behov for hjælp. Især drenge kan få stor nytte af ordningen.

Børn der slås med problemer i hverdagen, har hidtil kunnet tale i telefon eller chatte på nettet med en voksen rådgiver hos Børns Vilkår. Nu kan de også sms’e med rådgiveren.

Det nye tiltag, der er en udvikling af samarbejdet mellem TrygFonden og Børns Vilkår, startede den 1. september og ifølge Evalueringschef i TrygFonden, Dorte McGugan Pedersen, kan det blandt andet betyde, at endnu flere drenge vil bruge Børnerådgivningen.

”Børnerådgivningen har hidtil imødekommet rigtig mange børn og unges behov for råd og vejledning, men vi tror, at vi ved at tilføje SMS-rådgivning kan få endnu flere – især drenge – i tale. Det er en helt naturlig måde for dem at kommunikere på, som de er tryg ved og bruger overalt” siger Dorte McGugan Pedersen.

Uddannet til det
Det er dog ikke kun for drengenes skyld, at SMS-muligheden nu bliver indført. Der er også piger, der vil foretrække denne måde at få rådgivning på, og samtidig betyder det, at rådgiverne ganske enkelt får mulighed for at tage imod flere henvendelser fra børn, der har brug for hjælp.

”Rådgiverne er blevet trænet i at give rådgivning ved hjælp af SMS, og planen er, at de kommer til at kunne køre op til tre ’samtaler’ på en gang,” siger Dorte McGugan Pedersen.

Sådan fungerer det
SMS-tjenesten fungerer ved, at man skriver til det gratis nummer 116 111. Man modtager først en automatisk besked, der registrerer modtagelsen af SMS’en, og når man så svarer på denne besked, kommer man i kø til rådgiveren.

Når man kommer igennem til en rådgiver skriver man sammen, indtil man bliver eni-ge om at afslutte samtalen. Når samtalen er afsluttet, får man ikke flere beskeder, men kan altid skrive til Børnerådgivningen igen.

SMS-rådgivningen

Nummeret til SMS-rådgivningen er 116 111.

Fra 3. september til 30. september er SMS-rådgivningen åben mellem kl. 11 og 21 på alle hverdage og kl. 13-17 om lørdagen. Fra 1. oktober er der åbent kl. 11-23 på alle hverdage og kl. 13-17 om lørdagen.

Rådgiverne besvarer SMS-beskederne fra en computer, og nummeret på den der ringer er derfor ikke synligt for rådgiverne.

Hvis du har et teleselskab under Telenor (Telenor, CBB, Bibob, NanoMobil, One Mobile, Canal Digital), vil det være gratis at sende SMS til 116 111, og det vil ikke være synligt på din regningsoversigt.

Trivsel

Rådgivning til børn og unge

Sammen med Børns Vilkår arbejder vi med børnerådgivning - bla. igennem BørneTelefonen og BørneChatten.

Trivsel

Dorte McGugan Pedersen
Evalueringschef

Telefon: 45 26 08 07
Email: dmp[at]trygfonden.dk

TrygFonden logo 

 

TrygFonden bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer, så vi kan forbedre oplevelsen for dig og andre. Klik på 'accepter' for at godkende vores brug af cookies.

Cookie Information
ACCEPTER