Fynsk solfilm vandt elevkonkurrence

Fire elever fra Aarupskolen i Aarup på Fyn kan snart skrive ’prisvindende lommefilminstruktører’ på cv’et. Det er nemlig deres film, der har slået benene væk under juryen og har vundet årets Lommefilmkonkurrence om at sætte fokus på faren ved solariebrug.

Sundhed Siden den 19. august har Danmarks unge mellem 12 og 16 år kunne deltage i Lommefilmkonkurrencen ’Din hud glemmer aldrig. Sluk Solariet’, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne står bag i samarbejde med Lommefilm. Opgaven lød på, at de unge skulle optage en kampagnefilm på deres mobiltelefon, hvor de advarede deres kammerater om, at man risikerer at udvikle kræft i huden, hvis man går i solarium.

Caroline, Jonas, Andreas og Lea, som står bag vinderfilmen ”Mor, far og alle de andre”, kan glæde sig til at se en professionel version af deres film på det store lærred. Sammen med et rigtigt filmhold fra produktionsselskabet Blenkov & Schønnemann skal de i begyndelsen af november lave filmen om til et professionelt biografspot, som bliver vist i biografer landet over som forfilm til ”Hobitten 2” til december.

Imponeret af de unges alvor

Vinderfilmen er kun 25 sekunder lang, men juryen var overbevist:

”Jeg blev ramt af de unges alvor og nærvær, og var ikke i tvivl om, at de havde noget på hjerte. Lommefilmens budskab vil forhåbentlig få mange flere unge mennesker til at slukke for det farlige solarium – eller aldrig begynde at gå i solarium”, siger filminstruktør og jurymedlem Mette Hesthaven. 

Hun bakkes op af jurymedlem, producent i produktionsselskabet Blenkov & Schønnemann Kamilla Rosado, der ser et stort potentiale i at producere netop denne lommefilm som en effektfuld kampagnefilm.

”Sluk solariet” er vigtigt

Ifølge Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, faldt valget på netop de fynske skoleelevers film, fordi den på en faglig og troværdig måde kommunikerer risikoen for kræft i huden ved et solariebesøg. Den vurdering vækker genklang hos TrygFonden:

”Årets vinderfilm præsenterer budskabet ’Din hud glemmer aldrig. Sluk Solariet’ klart og tydeligt”, siger områdechef i TrygFonden Mette Meldgård, som glæder sig til at se det færdige biografspot baseret på den fynske lommefilm.