Hver femte kender en spritbilist

Hele 19 procent af danskerne kender en person, som jævnligt kører spritkørsel. Det viser en ny undersøgelse fra TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik. I næste uge begynder en spritkampagne, så flere kommer sikkert hjem.

Sikkerhed For meget alkohol i blodet og en fod på speederen koster hvert år mange liv i trafikken. Nu viser en helt ny undersøgelse fra TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik, at hver femte person i Danmark kender nogen i omgangskredsen, som man ved eller tror jævnligt kører spritkørsel.

Samtidig viser en optælling fra Vejdirektoratet og Rådet for Sikker Trafik, at fra 2008 til og med 2012 har 252 mennesker mistet livet og 1435 er blevet kvæstet i ulykker, hvor der har været en spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj (knallert, motorcykel, bil, varebil eller lastbil) involveret i ulykken.

Hvad kan du gøre?
For mange kan det være grænseoverskridende at sige til en anden person, at vedkomne bør lade bilen stå, tage en taxa eller blive og overnatte. Men det er vigtigt at gøre det, da vi alle har et ansvar og mulighed for at forhindre berusede personer i at sætte sig bag rattet og måske være skyld i en ulykke.

”Det er med til at gøre en forskel, når folk deler erfaringer og bliver bedre til at sige fra. Det er afgørende, at vi alle gør noget, så vi undgår at stå i en situation, hvor vi kunne have grebet ind, men lod en person køre og det endte i en ulykke, hvor mennesker kom til skade,” siger René Højer, områdechef for sikkerhed i TrygFonden.

På Facebooksiden ”Stop Spritkørsel” er der enorm opbakning til at stoppe spritkørsel. Over 127.000 personer har liket siden og udveksler erfaringer med, hvordan man kan forhindre spritkørsel, så vejene bliver mere sikre.

Kampagne og politikontrol
Den næste måned vil en kampagne fra TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik samt landsdækkende politikontroller minde trafikanterne om at lade bilen stå, når de skal i byen eller til julefrokost, hvor der kommer alkohol på bordet.

Flere steder i landet vil store plakater minde om, at allerede inden festen begynder, skal man have aftalt, hvem der kører hjem. Samme budskab vil bilisterne møde på bagenden af 770 busser.