Kamp for indiske gadebørn belønnes med heltetitel

Lisbeth Johansen opgav for fem år siden sin tilværelse som klassisk karrierekvinde i London til fordel for at hjælpe Indiens gadebørn til et bedre liv. Den 12. januar 2013 blev hun belønnet for sin heltegerning, da Jyllands-Posten sammen med TrygFonden for fjerde år i træk kårede Årets Helt

Trivsel "Når man tænker på de seneste ugers medieberetninger om kvindeundertrykkelse i Indien, er det ekstraordinært beundringsværdigt, hvordan Lisbeth Johansen på kort tid har formået at skabe resultater for gadebørnene og give dem et håb om en bedre fremtid. Hun tænker i høj grad på andre end sig selv. Derfor er hun en helt og en værdig vinder," siger forfatter Hanne Bech Hansen, medlem af Årets Helt-juryen og tidligere politidirektør i København.

Egentlig var Lisbeth Johansen blot på ferie, da hun første gang oplevede Indien. Hun arbejdede i London, hvor hun var nordisk salgs- og marketingchef for en hotelkæde, men jagten på ro drev hende til Indien, hvor meditation og yoga var afgørende elementer. Her rejste hun rundt med en rygsæk og følte sig straks forbundet med landet og dets indbyggere.

"Jeg mødte nogle børnehjemspiger og brugte megen tid med dem. De blev ved med at spørge, om jeg ikke ville komme tilbage," fortæller Lisbeth Johansen, og inderst inde ønskede hun at sige ja. Derfor endte hun med at skifte sin bekvemmelige tilværelse i London ud med beskedne vilkår i Indien, som er et af verdens største og fattigste lande, hvor børn bliver prostituerede og begår kriminalitet for at klare dagen. I dag har hun oprettet LittleBigHelp, en organisation, der står bag en skole og flere centre, der hjælper børnene til et bedre liv.

Lisbeth Johansen og de øvrige nominerede blev udvalgt på baggrund af forslag fra danskere, som frit kunne indstille deres helt og forbillede til prisen. Ud fra de mange forslag udvalgte juryen, bestående af Hanne Bech Hansen, direktør i TrygFonden Gurli Martinussen og ansvarshavende chefredaktør på Jyllands-Posten Jørn Mikkelsen de 10 nominerede helte. Tusindvis af danskere har efterfølgende stemt på deres favorit på www.aaretshelt.dk.

Læs hele beretningen om Lisbeth Johansen her

Om Årets Helt

Jyllands-Posten har en historisk tradition for at fremhæve og belønne personer, institutioner og byer, somgør noget ekstraordinært, som andre kan lære af. I 2009 gik Jyllands-Posten og TrygFonden for første gang sammen om at kåre Årets Helt. Valget af Årets Helt er demokratisk – enhver kan indstille sin egen helt eller forbillede. Blandt de indstillede nominerer juryen 10 helte, som bliver præsenteret i en artikelserie i Jyllands-Posten og på www.aaretshelt.dk. Herefter kan enhver stemme på sin personlige favorit, og den helt, somfår flest stemmer, bliver kåret som Årets Helt og modtager 100.000 kroner skattefrit.