Krammebamser skal trøste de yngste patienter

Når børn bliver indlagt på hospitalet, bliver mange utrygge og bange, men en blød krammebamse kan gøre en forskel. I disse dage deler TrygFonden 60.000 krammebamser ud til sygehuse, hospitaler og specialklinikker over hele landet.

Sundhed Bamserne hedder Theo og Thea og får ligesom barnet et armbånd med sit navn om håndleddet. På den måde har barnet en ven at dele oplevelsen med, og barnet og bamsen er indlagt sammen. Bamsen er heller ikke bange for hverken plaster eller en nål i poten, og det er med til at afmystificere behandlingen.

Siden 2007 har TrygFonden uddelt i alt knap 340.000 bamser til hospitaler og specialklinikker, og Mette Meldgaard, områdechef for sundhed i TrygFonden fortæller, at både børn, forældre og personale er begejstrede for bamserne.

"Det er fantastisk, at en lille bamse gør så stor en forskel for børnene, når de skal indlægges, og mange forældre oplever, at børnene føler sig mere trygge med krammebamsen", fortæller Mette Meldgaard.

På Regionshospitalet i Randers er afdelingssygeplejerske Jeanette Foden glad for bamserne.
"Vi bruger bamserne, når børnene skal bedøves til at berolige dem og komme i snak med børnene. Bamserne giver ro og tager fokus væk fra det ubehagelige, så vi får arbejdsro til at gøre det, vi skal. Vi oplever, at mange faktisk ikke husker det, de har været igennem, men de kan huske bamsen", siger Jeanette Foden.