Tag gåbussen i skole

Både små og store skoleelever i Ishøj – og i fire andre kommuner - får nu mere fysisk aktivt og trafiktræning i hverdagen. De skal nemlig til at tage ”gåbussen” i skole.

Sundhed Ud af døren og ind i bilen - sådan ser det ud for rigtig mange børn og unge, når de skal i skole om morgenen. Det betyder mindre motion og mindre erfaring med at begå sig i trafikken. 

Det skal projektet ”Gåbus”, som Dansk Skoleidræt og TrygFonden står bag, nu lave om på. Første skridt er pilotprojekter i fem kommuner – blandt andet på Vibeholms-skolen i Ishøj Kommune. Her skal de yngste elever fra i dag droppe køreturen med mor eller far og i stedet tage turen til skole på gåben.

Gåbusser kan sammenlignes med almindelige busser, der følger en fast køreplan. Forskellen er blot, at transporten sker til fods. På de skoler, der deltager i projektet, udvælger skolens tovholder elever fra 6.-9. klasse, som uddannes til ”buschauffører”, der skal føre gruppen af mindre elever sikkert til skole. 

Chaufførerne registrerer på en smartphone, når et barn stiger på bussen, og når bussen ankommer til skolen. Forældrene modtager i begge tilfælde en bekræftende mail, og de kan hele tiden følge bussen live via Forældre-intra, så de ved, hvor på ruten deres barn befinder sig.

Sundt og sikkert fra start

Det er gratis for eleverne at benytte Gåbusordningen, og den sikrer, at eleverne får en aktiv og frisk start på dagen i fællesskab med deres skolekammerater.

”Gåbusserne skal bidrage til, at børn og unge naturligt får lagt fysisk aktivitet ind i deres hverdag allerede fra morgenstunden og sikre, at de får lettere ved at bevæge sig de samlede 60 minutter om dagen, som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Samtidig lærer eleverne også, hvordan de skal bevæge sig i trafikken og får opbygget gode vaner med at transportere sig selv på en sund og sikker måde,” siger generalsekretær i Dansk Skoleidræt, Steen Hjorth.

Pilotprojektet er, som nævnt, etableret i fem kommuner, men målet er at udbrede projektet, så der i løbet af fem år etableres Gå- og eventuelt Cyklebusser på minimum en femtedel af landets skoler. 

Det er Dansk Skoleidræt og Roskilde Kommune, der har udviklet projektet i samarbejde med TrygFonden, Rådet for Sikker Trafik og Dansk Cyklist Forbund.

Fotos: Johnny Wichmann