Få drukneulykker blandt børn

TrygFondens Nationale Druknestatistik viser for fjerde år i træk et historisk lavt antal drukneulykker blandt børn og unge under 18 år.

Sikkerhed TrygFonden har netop offentliggjort sin årlige nationale druknestatistik, som for fjerde år i træk viser et historisk lavt antal drukneulykker blandt børn og unge i Danmark. I det senest opgjorte år 2012 var kun én af de i alt 57 omkomne under 18 år.

Tallet har været stabilt lavt med ét til to børn om året siden 2009, og det er markant lavere end tidligere, hvor mellem fire og syv børn årligt mistede livet i en drukneulykke.

René Højer, der er områdechef for sikkerhed i TrygFonden, er glad for de positive tendenser.

”Antallet af drukneulykker blandt børn har ligget stabilt lavt igennem fire år nu. Derfor tør vi godt glæde os over, at vi lige nu er vidne til nogle rekordlave tal over en længere periode. Vi har hos TrygFonden Kystlivredning i mere end 15 år arbejdet målrettet med oplysning til forældre. Det samme har andre private og offentlige myndigheder, og jeg tror på, at den øgede opmærksomhed er en væsentlig årsag til den positive udvikling, vi ser i dag,” siger René Højer.

Børn drukner i stilhed

TrygFonden Kystlivredning advarer om, at de gode resultater ikke må få forældre til at tage lettere på ansvaret. Så sent som i slutningen af maj i år gik det galt for en syvårig dreng, der omkom i en tragisk ulykke i Frederikshavn.

Indtil da har der siden 2008 ikke været noget børn i alderen 5-14 år, der er omkom-met i en drukneulykke. Men ser man på hvem, der bliver behandlet på sygehus efter en drukneulykke, viser druknestatistikken, at børn her udgør en langt større andel – nemlig hele 40 pct.

”Det er ofte marginaler, der afgør, om man dør eller overlever en drukneulykke, og én ulykke er altid én for mange. Når et barn drukner, er det en ubærlig tragedie, som ovenikøbet ofte er forbundet med stor skyldfølelse. Der er mange, som tror, at et barn, der er ved at drukne, vil fægte med arme og ben og råbe om hjælp. Men det er en myte. Børn drukner ofte i stilhed, og derfor kan man ikke nøjes med at holde øje med sine børn ved at stå og sludre i vandkanten eller ligge i en solstol ved poolen i den tro, at man vil høre, hvis de er ved at drukne,” siger René Højer.

Ifølge René Højer skal forældres opmærksomhed altid være 100 pct. rettet mod børnene, når de bader, og allerhelst skal forældrene være i vandet sammen med dem. Statistisk set sker drukneulykker blandt børn under fire år hyppigst i badekar og vandhuller nær hjemmet, mens børn i alderen 5-14 år oftest drukner ved badning.