Færre unge mister livet i trafikken

Antallet af unge der bliver dræbt i trafikken er faldet markant de seneste fem år. Men de unge er stadig overrepræsenteret i alvorlige trafikulykker. Derfor har TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik valgt at forlænge et samarbejde, der skal klæde fremtidens trafikanter bedre på.

Sikkerhed Selv om det går i den rigtige retning, er de unge stadig overrepræsenterede i trafikulykker. De unge mellem 18-24 år udgør 11 procent af befolkningen, men de er involveret i 20 procent af alle ulykker med dræbte eller alvorligt tilskadekomne, hvor der er en bil eller knallert involveret (2012-tal).

I 2008 mistede 102 personer i aldersgruppen 0 – 24 år livet i en trafikulykke. De seneste officielle tal viser nu, at der i 2012 var 52 børn og unge, der omkom i en ulykke i trafikken – der er altså næsten tale om en halvering.

Forlænget samarbejde

Gennem de seneste fem år har TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik haft målrettet fokus på trafiksikkerhed for børn og unge. Nu skal de gode erfaringer komme flere unge til gavn. Derfor har TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik indgået et nyt, tre-årigt samarbejde, der skal klæde de både skoleelever, men også unge mellem 15-24 år bedre på, så de får en mere sikker fremtid og adfærd i trafikken.

”Vi vil blandt andet involvere og engagere forældrene endnu mere i deres børns trafiksikkerhed. Vi vil gerne sikre, at forældrene er opmærksomme på deres børns stigende risiko op gennem skoleforløbet og give dem konkrete forslag til, hvordan de kan agere. Undersøgelser viser nemlig, at de er meget større forbilleder for deres unge end de måske selv tror,” siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.