Flere teenagere skal have cykelhjelm på

Hvert år dropper 40.000 teenagere cykelhjelmen. Det sker samtidig med, at de begynder at cykle mere og antallet af ulykker stiger. Ny kampagne vil have forældrene mere på banen.

Sikkerhed Forældrene er gode til at få en cykelhjelm på børnene, når de er helt små. Men når børnene bliver teenagere kniber det. Det kan give lange diskussioner og himmelvendte øjne, når teenagerne ikke altid gør, som forældrene siger.

En ny cykelhjelmstælling fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden bekræfter, at der er en udfordring. Når man ser på de helt små børn mellem 6-9 år, som kommer cyklende på en skolevej, så har hele 87 % af dem en cykelhjelm på hovedet. Men hvis man drejer blikket mod de cyklende teenagere over 12 år, så er der kun 28 % af dem, der kører med hjelm.

”Når børnene bliver teenagere, er der mange, der holder op med at bruge cykel-hjelm. Dels fordi deres venner gør det, men også fordi mange forældre holder op med at kræve, at de skal køre med hjelm. Hvis forældrene samtidig ikke selv kører med hjelm, er det endnu sværere at holde fast i, at barnet skal køre med hjelm,” siger Karina Petersen, underdirektør, Rådet for Sikker Trafik.

Ny kampagne: ”Nederen forældre”

Derfor lancerer Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden fra den 1. september en ny kampagne og musikvideo, som Pharfar har skrevet musikken til.

Kampagnefilmen ”Nederen forældre” vil med et glimt i øjet have flere forældre til børn i alderen 10-12 år til at holde fast i, at ungerne skal blive ved med at køre med cykelhjelm. Samtidig bliver forældrene selv opfordret til også at køre med hjelm.

”Det har faktisk en effekt, at forældrene siger til deres børn, at de skal køre med hjelm. Samtidig kopierer børn ofte, hvad de voksne gør. Hvis de voksne kører med hjelm, er der større sandsynlighed for at børn og teenagere også bliver ved med at gøre det. Flere undersøgelser viser, at forældrenes adfærd smitter af på børnene,” siger René Højer, områdechef for sikkerhed i TrygFonden.

Det kan forældre gøre

Da det kan være en udfordring for forældrene, har kampagnen allieret sig med psykolog, forfatter og foredragsholder Ulla Dyrløv, der blandt andet har deltaget som ekspert i DR-programmet ”Ingen styr på ungerne” i efteråret 2013.

”Som forældre gør vi et godt stykke arbejde, hvis vores børn ind i mellem synes, at vi er både dumme og irriterende. Lav en klar regel om, at barnet skal køre med cykelhjelm. Børn kan rigtig godt lide klare regler og tag som forældre det fulde ansvar for reglen. Ingen lange forklaringer og ingen usikker udstråling. Du skal være en sikker pilot for dit barn, der ved, hvad der er bedst for barnet,” siger Ulla Dyrløv.