Nyt millionprojekt skal forhindre unge i at havne i gæld

Stadigt flere unge havner i gældsproblemer. Nu går Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden sammen om at få vendt udviklingen med projektet ”På rette spor”.

Trivsel Tal fra RKI viser, at flere unge mellem 18 og 30 år end nogensinde før er registrerede som dårlige betalere. I 2008 var 49.019 i den aldersgruppe opført i RKI. Sidste år, i 2013, var tallet vokset til 55.994. Men nu skal projektet ”På rette spor” forsøge at dæmme op for den kedelige udvikling ved at forebygge at unge havner i overgældsætning.

Forbrugerrådet Tænk driver i dag en landsdækkende gældsrådgivning og en af erfaringerne herfra er, at unges overgældssætning kan få afgørende betydning for, hvordan deres voksenliv udvikler sig, fortæller Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

”Det kan have store og langvarige konsekvenser at havne i RKI som ung. Fx kan det gøre det svært senere i livet at låne penge til bolig, bil, pc og andet, der for de fleste opfattes som en normal og nødvendig del af voksenlivet. Det er selvfølgelig langt bedre at forebygge end at behandle. Men der mangler i dag initiativer, der forebygger gæld blandt unge, og derfor er vi rigtig glade for, at vi i samarbejde med TrygFonden nu kan undersøge, hvorfor så mange unge ender i en ond gældscirkel og hvor man med fordel kan sætte ind” siger Anja Philip.

Gæld gør unge utrygge

Der er afsat fem millioner kroner til projekt ”På rette spor”, der løber i to år. Den første opgave bliver at indsamle den viden, der i dag mangler om overgældssætning og forebyggelse, og forhåbentlig fortsætter projektet herefter med en markant og konkret forebyggelsesindsats over for de unge.
Hos TrygFonden slår forskningschef Anders Hede fast, at det kan have psykiske konsekvenser at være gældsramt. Det viser den seneste nationale Tryghedsmåling fra TrygFonden.

”Den økonomiske tryghed i samfundet er vigtig for trygheden generelt. Vi kan se, at den økonomiske utryghed er accelereret de senere år, og vi kan se, at den især rammer mennesker, der ikke har mange penge at rutte med. Derfor er det en stor og vigtig opgave at få forebygget overgældssætning og taget problemerne i opløbet. Det er vigtigt for både den enkelte unge og for trygheden og økonomien i samfundet,” siger Anders Hede.