TrygFondens kystlivreddere gør klar til sæsonen 2014

290 ansøgere fra hele landet kæmper i den kommende tid om at få en af de 48 ledige pladser i korpset

Sikkerhed TrygFonden Kystlivredning holder i disse dage optagelsesprøve for nye livreddere, der vil være med til at gøre en forskel på de danske strande. I år har korpset brug for 48 nye livreddere, og dermed er det 17 procent af de 290 ansøgere, der kommer gennem nåleøjet, og i sidste ende kan trække i den rød-gule uniform.

"Vi gør vores ypperste for at sikre, at de livreddere, vi sætter til at bemande de rød hvide tårne, er i skarp fysisk og mental træning, så de er klar til at håndtere de ekstreme situationer, de kommer ud for på strandene. Både for deres egen og for badegæsternes skyld, siger TrygFondens områdechef for sikkerhed", René Højer.

"Alle ansøgere har i forvejen en gyldig bassinlivredderprøve, så konkurrencen om at blive livredder i TrygFonden Kystlivredning er knivskarp. Ud over at være en dygtig livredder, så lægger vi vægt på, at man har et ekstremt godt overblik i pressede situationer, og så skal man kunne læse vinden og vandet for at forudse ulykkerne", siger Michael Iwersen og fortæller, at uddannelsen rækker længere end til kysterne i Danmark.

"Når man er uddannet livredder i TrygFonden Kystlivredning, så står døren til verdens strande åben. Vores uddannelse giver mulighed for at søge arbejde på selv de største og mest populære strande verden over, og det eventyr er der flere af vores livreddere, der har begivet sig ud på."

Badesæsonen sidste år viste med altydelighed, at der er brug for livredderne. I 2013 gennemførte livredderne 49.645 aktioner fordelt på 35 strande og havnebade. Heldigvis var langt de fleste af aktionerne forebyggende.

TrygFonden Kystlivredning vil i år være på de danske strande fra uge 26 til 33 og på havnebadene i København fra uge 22 til 35.