Psykisk sårbarhed på dagsordenen

Den seneste måned har DR haft fuld fokus på afstigmatisering af psykisk syge. Programmer som ”Gal eller normal til jobsamtale” og ”De angste børn” har givet danskerne indblik i, hvordan det er at leve med psykiske problemer.

Sundhed Op imod en halv million danskere anslås at være berørt af en psykisk sygdom, men det betyder ikke, at der er særlig udbredt viden om, hvad det vil sige at have en psykisk sygdom.

Det sidstnævnte har den seneste måned forhåbentlig rykket lidt på. Her har alle danskere nemlig fået rig mulighed for at få et indblik i livet hos mennesker med en psykisk diagnose, da DR har haft fuld fokus på temaet ”Usynligt Syg”.

Det er blandt andet sket igennem programmet ”Gal eller normal til jobsamtale”, der er blevet set af 538.000 danskere. I programmet fulgte man otte danskere – halvdelen med en psykisk diagnose og halvdelen med pårørende med en psykisk diagnose - mens de blev testet, interviewet og vurderet af forskellige erhvervsledere.

TrygFonden har støttet programmet, og områdechef for sundhed Mette Meldgaard er glad for den succes programmet har fået.

”Meningen med programmet var især at medvirke til en afstigmatisering af psykisk sygdom ved at sætte fokus på den stigmatisering af psykisk syge, som finder sted mange steder i samfundet, og det synes jeg i høj grad lykkedes,” siger Mette Meldgaard.

Børn med angst

Et andet program, der har været en del af DR’s fokus på området er dokumentaren ”De angste børn”. I centrum for den udsendelse var behandlingsprogrammet ”Cool Kids”, som TrygFonden har støttet udviklingen af.

”Angst hos børn er et problem, som vi har meget fokus på, og derfor har vi støttet ”Cool Kids”, som er et behandlingsprogram for børn og deres forældre. Det er virkelig godt at se, at de redskaber, som er en del af behandlingen nu også er blevet mere kendt i den brede offentlighed,” siger Mette Meldgaard.

TrygFonden står sammen med en række andre organisationer bag ”EN AF OS”-kampagnen, der sætter fokus på, hvordan man kan komme stigmatisering af mennesker med psykiske diagnoser til livs. Kampagnen arbejdede sammen med DR om temaet ”Usynligt syg”.