Kan gymnasieelever feste uden alkohol?

Over 2.600 elever fra gymnasier over hele Danmark bliver filminstruktører for én dag. Det sker i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens filmkonkurrence ’Drik mindre – oplev mere’, hvor eleverne skal konkurrere om at producere den bedste kampagnefilm, der skal få jævnaldrene til at reflektere over den danske alkoholkultur og komme med et bud på, hvordan man skaber en festkultur, hvor alkoholen ikke står i centrum.

Sundhed Den nye landsdækkende konkurrence ’Drik mindre – oplev mere’, som TrygFonden Kræftens Bekæmpelse afholder i samarbejde med Lommefilm ApS, er netop skudt i gang. Det sker på Roskilde Gymnasium, hvor hele årgangen af elever i 1.g – i alt 350 elever – skal bruge dagen på at producere en kampagnefilm, der kan bidrage til en ny alkoholkultur blandt unge i Danmark.

Workshops landet over

Frem til den 13. november afholdes der workshops for mere end 2.600 1.g-elever på 12 gymnasier rundt om i landet. På workshoppen skal eleverne prøve kræfter med at ideudvikle, skrive manuskript, tegne storyboard, filme og redigere en kort kampagnefilm på mobil eller tablet. Eleverne uploader de færdige film til en særlig kanal på lommefilm.dk, hvor de også kan gå ind og se hinandens film. Workshoppen afsluttes med, at eleverne stemmer om, hvilken af de mange film, der skal repræsentere netop deres gymnasium i den videre konkurrence og dermed indgå i nomineringen til førstepræmien i konkurrencen: En alkoholfri-event til en værdi af 20.000 kr. for hele vindergymnasiets årgang af 1.g’ere.

Unge efterspørger en ny alkoholkultur

"Vi ønsker at involvere unge i arbejdet for en ny alkoholkultur. Vi håber, at konkurrencen giver grobund for en refleksion over og en dialog om, hvordan vi sammen sætter retningen og rammerne for en festkultur, som ikke har høje promiller som omdrejningspunkt. På længere sigt håber vi, at det udmønter sig i en kultur, hvor unge drikker mindre," siger Anne Friis Krarup, projektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’.

Anne Friis Krarup tror, at tiden er moden til en konkurrence med dette tema. En undersøgelse fra TrygFonden Kræftens Bekæmpelses alkoholkampagne ’Fuld af liv’ viser nemlig, at 52 procent af de 15-25-årige mener, at unge på deres egen alder drikker for meget, og efterspørger dermed en ny alkoholkultur.

TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse har tidligere afholdt filmkonkurrencer i arbejdet for at ændre unges solariebrug og håber, at de gode erfaringer kan overføres på et nyt adfærdsområde.

"Vi har haft stor succes med at involvere unge i filmkonkurrencer, hvor de bliver aktive medskabere og formidlere af et budskab, som er rettet mod dem selv og deres jævnaldrende. Derfor har jeg store forhåbninger til, at ’Drik mindre – oplev mere’ kan bidrage til visionen om at skabe en sundere alkoholkultur blandt unge i Danmark," forklarer Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden.

Læs e-folder om filmkonkurrencen