"Nederen forældre" kører igen

Gennem årene har stadig flere cyklister taget cykelhjelmen på, men teenagerne og de voksne halter stadig lidt efter. TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik vil have endnu flere til at spænde hjelmen med kampagnen ”Nederen Forældre”, der nu kører igen.

Sikkerhed Jens Bundesen kom cyklende, da en trailer rev sig løs fra en varevogn. Sammenstødet med traileren var så voldsomt, at han blev slået bevidstløs og kørt med udrykning til hospitalet.

Flere ribben var brækket, han havde fået et brud på hoften og en ødelagt milt, der måtte opereres. På hospitalet var beskeden klar: hvis han ikke havde brugt cykelhjelm, så var det ikke sikkert, at han havde åbnet øjnene igen. 

Antallet af cyklister med cykelhjelm er steget støt siden 2004, hvor kun 6 % af cyklisterne kørte med hjelm. I dag spænder 28 % hjelmen, når de sætter sig på sadlen og tramper i pedalerne, viser den seneste cykelhjelmstælling, som Rådet for Sikker Trafik har lavet.
”Lige nu står foråret for døren, og flere hopper på cyklen. Det er en god anledning til at få tjekket cyklen og samtidig lige få købt en cykelhjelm. Det er vigtigt, at flere begynder at cykle med hjelm, da den kan gøre en stor forskel, hvis man kommer galt af sted,” siger Tina Valter Olsen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Forældrene skal ind i kampen

Der er stor forskel på, hvem der er bedst til at putte cykelhjelmen på hovedet. Næsten ni ud af 10 børn cykler med hjelm til og fra skole. Men kigger man på teenagerne og de voksne, så halter de meget bagefter. Blandt cyklisterne over 12 år, er der kun 31 %, som bruger cykelhjelm, og for de voksne er tallet 28 %.

Derfor gennemfører Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden lige nu en cykelhjelmskampagnen ”Nederen Forældre”, der skal få flere forældre og teenagere til at spænde hjelmen.

”Forældrene spiller en større rolle end de måske selv er klar over. Forældre, der selv kører med hjelm er gode rollemodeller for deres børn. Derudover er det vigtigt, at forældrene kræver, at deres børn og teenagere tager hjelmen på, for vi ved, at det faktisk får flere børn og unge til at gøre det,” siger René Højer, områdechef for sikkerhed i TrygFonden. 

Kampagnen ”Nederen Forældre” vil kunne ses i tv, hvor kampagnefilmen ruller over skærmen på flere af de landsdækkende kanaler. Kampagnen kørte første gang over tv-skærmene i august måned sidste år.