Viden om sundhed på somalisk

Med en donation fra TrygFonden vil Somalisk Sundhedsforbund gennemføre i alt ti sundhedsarrangementer for somaliere i Danmark. Det første løber af stablen i weekenden i Kolding Sundhedscenter. Alle somaliere i Region Syddanmark er inviteret, og alt foregår på modersmålet.

Mange somaliske indbyggere i Danmark mangler viden om sundhed og det danske sundhedssystem, og der sker ofte misforståelser mellem somaliske patienter og sundhedsvæsenet. Det vil Somalisk Sundhedsforbund gerne gøre noget ved og har derfor planlagt en række arrangementer om sundhed for herboende somaliere.

”Vi ønsker at oplyse somaliereom livsstilssygdomme, og hvad de selv kan gøre for at forebygge sygdom. Samtidig vil vi gerne fortælle dem om patient-behandler-forholdet i Danmark, så de kan undgå misforståelser i deres kontakt med sundhedsvæsnet. Vi er derfor utrolig glade for TrygFondens donation, der har gjort det muligt for os at afholde sundhedsarrangementerne,” siger Abdi Farah Ali, læge og formand for Somalisk Sundhedsforbund.

Til arrangementet vil oplæg foregå på somalisk eller med oversættelse, ligesom de sundhedsfaglige personer, der deltager, vil kunne tale somalisk.

”Somaliere i Danmark udgør en gruppe, der erfaringsmæssigt har vanskeligt ved at fortolke det danske sundhedsvæsen. Arrangementer som disse, der på modersmålet forklarer og oplyser om både sundhedssystemet, forebyggelse og sundhed generelt, kan derfor gøre en stor forskel og hjælpe til, at somaliere i Danmark i højere grad kan varetage både egen og andres sundhed,” siger Mette Meldgaard, områdechef for sundhed i TrygFonden.

Foruden at formidle sundhedsviden til somaliske indbyggere i Danmark er formålet med arrangementerne også at motivere og vejlede somaliske unge omkring sundhedsvidenskabelige uddannelser.

Somaliske sundhedsdage i Kolding

Det første sundhedsarrangement finder sted i Kolding Sundhedscenter i denne weekend - den 21.-22. februar. Begge dage varer arrangementet fra kl. 11-17.

Der vil være mulighed for at blive screenet for diabetes samt få målt blodtryk og kolesteroltal. De besøgende vil også få lejlighed til at tale med somaliske læger, sygeplejersker, farmaceuter, jordemødre, tandplejere, fysioterapeuter og andre sundhedspersoner. Endelig vil der være forskellige sundhedsfaglige oplæg med mulighed for dialog. Alt foregår på somalisk.

Pia Hansen

Donationschef