Hver tredje ung kan ikke feste uden alkohol

Hver tredje ung mener, at alkohol er nødvendig for en sjov fest. Og hver anden ung siger, at man ofte er lidt udenfor, hvis man ikke drikker, viser nye tal. Det vil Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Fuld af Liv-kampagne lave om på.

Weekenden er for de fleste unge lig med fest og alkohol. Og det er svært for mange at feste uden alkohol, viser ny rapport om 15-25-åriges alkoholvaner fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Fuld af Liv-kampagne.

I rapporten angiver 87 pct. af de unge, der har et alkoholforbrug, at de drikker alkohol, fordi det er socialt og hyggeligt. Samtidig siger 50 pct., at man ofte er lidt udenfor, hvis man ikke drikker. Og 34 pct. mener, at de har brug for at drikke alkohol for at have en sjov fest.

Nye måder at feste på

”Tallene overrasker os ikke, for vi ved, at de danske unge ofte drikker til fester. Men det er et billede, vi skal ændre ved at vise andre måder at feste på og ved at tale med de unge om deres brug af alkohol,” siger Peter Dalum, projektchef i Fuld af Liv-kampagnen.

Derfor inviterer kampagnen til Fuld af Liv-morgenfest torsdag den 8. september i Søndermarken i København kl. 7.30-8.45, når det første Ungdommens Folkemøde danses i gang. Til morgenfesten er øl, shots og breezers erstattet med juice, kaffe og croissanter, og DJ Rosa Lux sørger for rytmer, der vil lokke alle ud på dansegulvet.

”Morgenfester uden alkohol er blevet populære, og det vil vi støtte op om i Fuld af Liv-kampagnen. Til morgenfesterne oplever de unge, at de sagtens kan have en god fest med godt gang i dansegulvet uden at være fulde,” siger Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden.

Drik mindre, oplev mere

Foruden gevinsten ved ikke at få tømmermænd, slår kampagnen på, at man oplever mere, når man drikker mindre, ligesom man nedsætter sin risiko for kræft. Hvert år får mindst 1.800 mennesker i Danmark kræft som følge af deres alkoholforbrug. Det svarer til 5 pct. af alle kræfttilfælde.

Udover morgenfesten deltager Fuld af Liv-kampagnen på folkemødet med en række aktiviteter som paneldebat, Instagram-konkurrencer, Alkotune-app, workshop om fremtidens fest- og alkoholkultur og meget mere. På #fuldafliv og #ufm16 kan man følge kampagnen på folkemødet.

Karen Bøgedal

Projektchef