Gør en god gerning og forebyg indbrud

I dag lancerer Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden fotokonkurrencen ’Gode Nabogerninger’. Konkurrencen sætter fokus på det gode naboskab og skal minde danskerne om at aftale nabohjælp, inden sommerferien går igang.

Når bikinien og badebukserne er pakket, og vi drager på sommerferie, smøger indbrudstyvene ærmerne op og starter en af årets travleste arbejdsperioder. Til at bekæmpe indbrudstyvene ligger der heldigvis et effektivt middel lige for. Eller nærmere ved siden af: Dine naboer! Flere undersøgelser, og interview foretaget med indbrudstyvene selv, peger på, at opmærksomme naboer er et af de mest effektive midler mod at få uønsket besøg.

Det Kriminalpræventive Råd (DKR) og TrygFonden har samarbejdet om at forebygge indbrud, siden de i 2012 relancerede Nabohjælpsordningen med hjemmesiden nabohjælp.dk.

I dag skyder de fotokonkurrencen ’ Gode nabogerninger’ i gang for at minde danskerne om, hvor vigtige gode naboer er, og at de skal huske at fortælle hinanden, når boligen står tom over sommeren.

Det er de små ting, der tæller

Præmien er besøg af en Hjem-Is bil til den næste vejfest, fælles arbejdsdag eller et andet hyggeligt arrangement i nabolaget.

For at få den fornøjelse, skal du sende et billede af en god gerning, du gør for dine naboer. Det kan være at tømme deres postkasse, hænge vasketøj op på deres ellers tomme tørresnor eller slå deres græs, når du alligevel er i gang.

”Det er nogle gange de små gerninger, der vækker størst glæde. Men et godt naboskab er en vigtig faktor for vores følelse af tryghed og trivsel der, hvor vi bor. Det kommer vi ikke uden om,” forklarer Lone Harlev, projektleder for Nabohjælp.

Vi gør det allerede

I dag er over 172.000 danskere tilmeldt Nabohjælp.dk, som ud over gratis klistermærker, der sender et klart signal til indbrudstyvene, også består af et online advarselssystem samt en feriekalender, der gør det let at koordinere, hvem der er hjemme blandt naboerne.

Klik nedenfor for at læse mere om konkurrencen og Nabohjælp.

Christoffer Elbrønd

Projektchef