- Undersøgelsen giver et solidt billede af det, vi klart havde på fornemmelsen. Nemlig at rigtig mange af landets skoler her i reformens andet år er kommet langt i arbejdet med få mere bevægelse integreret i skoledagen. Bevægelse understøtter læring, sundhed og trivsel, og derfor er glædeligt, at det nu for alvor vinder indpas og bliver prioriteret, siger formand for Dansk Skoleidræt, Finn Kristensen.
I undersøgelsen siger 69 % af lærerne og pædagogerne samtidig, at kvaliteten af bevægelsen er tilfredsstillende.
Mere bevægelse kræver inspiration
Med længere skoledage og flere undervisningstimer har en gennemgående tilbagemelding i reformens første år været, at lærere og pædagoger har haft svært ved at nå at forberede den ekstra bevægelse.
I Dansk Skoleidræt og TrygFondens undersøgelse giver 63 % af de adspurgte lærere og pædagoger da også udtryk for, at de har brug for mere inspiration og vejledning på området.
Netop inspiration og vejledning på en let og overskuelig måde er et af grundelementerne i Dansk Skoleidræt og TrygFondens program Sunde Børn Bevæger Skolen, som blandt andet via projektet Sæt Skolen i Bevægelse tilbyder alle skoler en lang række direkte implementerbare bevægelsesaktiviteter til de boglige fag – lige fra dansk til historie.
- Underviserne søger kontinuerligt efter de gode løsninger, og i kølvandet på skolereformen oplever vi en kæmpe efterspørgsel på de materialer og kurser, som ligger i programmet Sunde Børn Bevæger Skolen. Det er vi naturligvis meget glade for og tilfredse med, siger programchef i TrygFonden, Mette Meldgaard.
Repræsentanter fra intet mindre end 951 forskellige folkeskoler har siden skolereformen trådte i kraft sidste skoleår deltaget i kurser eller modtaget materialer fra Sæt Skolen i Bevægelse.