Søg støtte

Søg

Nyhed -

Stop lånehajerne

Det er nemt at låne penge til forbrug.  Men ofte også meget dyrt, viser ny undersøgelse. Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden lancerer kampagnen ”Stop lånehajerne”, der opfordrer unge til at gå uden om de dyre forbrugslån


Et forbrugslån skal ofte betales tilbage to gange. Låner man 25.000 kroner, risikerer man at betale over 50.000 kroner tilbage, hvis man for eksempel tager et forbrugslån med en løbetid på 6 år. Det viser Forbrugerrådet Tænk og Mybankers nye undersøgelse af 13 virksomheder, der yder forbrugslån.

På den baggrund lancerer Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden nu kampagnen ”Stop lånehajerne.”

”Et forbrugslån er ofte første skridt på vejen til at unge ender med dårlig økonomi. Det er meget dyrt og kan let sprænge deres budget, når de unge forbrugere betaler det dobbelte for at få råd til deres forbrug. Lånereklamerne optræder alle vegne – i bussen, på de sociale medier, på tv og på nettet. Ingen blander sig i, hvad pengene skal bruges til. De unge kan låne pengene her og nu, og lånevirksomhederne frister med tilbud, hvor man kun skal afbetale et lille beløb hver måned. Reklamerne får det næsten til at lyde, som om det er dumt ikke at låne pengene,” siger formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

Hun uddyber:

”Vi opfordrer derfor låneudbyderne til at kommunikere ærligt og åbent og lade være med at lokke unge i økonomisk uføre med for dyre tilbud og uigennemskuelige konsekvenser. Den samlede pris på et lån bør fremgå med store bogstaver.”

Hos TrygFonden understreger man, at de dyre lån skaber dårlig trivsel for en lang række mennesker.

”De hurtige lån frister til overgældsætning. Og det er meget bekymrende, fordi overgældsætning går hånd i hånd med alvorlige problemer som dårligt helbred, psykisk sygdom og social marginalisering, Vi vil derfor meget gerne hjælpe unge mennesker til at gennemskue vilkårene for lån, så de bedre kan navigere på lånemarkedet”, siger direktør i TrygFonden, Gurli Martinussen.

I forbindelse med kampagnen lanceres ”Låneluppen”, der er et redskab til pc og Mac. Den fungerer som et forstørrelsesglas, der fremhæver lånets samlede pris på hjemmesider, der udbyder lån. Låneluppen kan downloades her.


Kampagnen er en del af den flerårige indsats ”Plus på kontoen” mellem Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden. Målet er at forebygge gældsproblemer blandt unge.

Fakta:

  • En undersøgelse som Forbrugerrådet Tænk har lavet i samarbejde med MyBanker viser, at man ofte betaler et lån tilbage to gange. En gennemgang af forbrugslån til 25.000 kroner blandt 13 lånevirksomheder viser således, at når man låner 25.000 kroner, risikerer man på bare 6 år at betale over 50.000 kroner tilbage.

  • Hver 7. ung mellem 18 og 30 år har ondt i økonomien og har regninger, de ikke kan betale.

  • Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden lancerer i dag kampagnen ”Stop lånehajerne”. Kampagnen sætter fokus på den aggressive markedsføring af forbrugslån, som følger unge i deres hverdag og frister dem til at bruge penge.

    Britt Wendelboe

    Projektchef