Hvordan er livet bag tremmer?

TrygFonden har støttet en ny programserie på DR Ultra, der skal vise børn, hvem indsatte i fængslerne egentlig er. Meningen er at afmystificere hvad det vil sige, at være indsat, hvilket blandt andet vil komme børn af indsatte til gode.

Hvad sker der egentlig inde bag fængslets tykke mure? Og hvem er de mennesker, der er indsatte? Det er to af de spørgsmål som en nyt børneprogram på DR Ultra skal undersøge.

I ”Fængslet – forbudt for børn” følger vi børnene Freja og Rasmus, der sammen med vært Christian Trangbæk er på besøg i Statsfængslet i Østjylland. Her snakker de med en række indsatte og høre deres historie ansigt til ansigt. Som mange andre børn har de en masse spørgsmål til, hvordan det er at være fængslet og hvem, der egentlig sidder derinde?

I første program møder de den indsatte Brian, der ærligt fortæller om sit liv, den forbrydelse han har begået og om hverdagen i fængslet. Brian har fået en dom på 8 år for vold med døden til følge. Freja og Rasmus følger Brians dag og tager del i hans arbejde og fritidsaktiviteter, mens de taler med ham om emner som skyld og straf, fordomme, arbejde, behandling og ikke mindst om, hvordan det er at undvære sine børn.

Afmystificering til gavn for børnene

Børn af indsatte som for eksempel Brian, er da også en af de grupper, som programmerne forhåbentlig vil hjælpe. Det mener man i Kriminalforsorgen, der står bag programserien.

”I Kriminalforsorgen håber vi at man ved at åbne op for dialog med børn om det at sidde i fængsel, kan skabe større viden og åbenhed og medvirke til at begrænse den stigmatisering som børn af indsatte ofte rammes af,” siger Hannah Hagerup, socialfaglig konsulent i Kriminalforsorgen.

’Fængslet – forbudt for børn’ har premiere på DRUltra onsdag den 29. april kl. 19.00.

TrygFonden har støttet programmerne med 2,5 millioner kroner.