Søg støtte

Forældre: Vi har ansvaret for vores børns alkoholvaner

Unges alkoholvaner er ikke kun et produkt af deres sociale samvær med vennerne. Forældre spiller også en afgørende rolle – og det ved langt de fleste forældre godt.  Ni ud af ti af de danske forældre til 13-16-årige mener nemlig selv, at forældre har hovedansvaret for børn og unges alkoholvaner. Det viser en ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden.

Rapporten ”Forældres holdninger til unges alkoholvaner 2015” fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ viser, at forældre er klar til at bære en stor del af ansvaret for deres børns alkoholvaner. Faktisk angiver 89 % af de medvirkende forældre, der alle har mindst ét barn i alderen 13-16 år, at det netop er forældre, der har hovedansvaret for børn og unges alkoholvaner.

90 % af forældrene oplever, at de har indflydelse på deres børns alkoholvaner.

”Vi er glade for at se, at forældre tager deres indflydelse på de unges alkoholvaner alvorligt, fordi de så kan tale om det og lave aftaler omkring indtaget. Alkohol er kræftfremkaldende og risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol, der indtages, ” siger Peter Dalum, projektchef i ’Fuld af liv’-kampagnen.

Rapporten peger også på andre positive tendenser. 90 % af forældrene oplever, at de har indflydelse på deres børns alkoholvaner, og blandt dem, der har indflydelse eller ønsker at have det, angiver 74 %, at de allerede gør noget for at påvirke deres barn til at drikke mindre eller slet ikke at drikke alkohol.

’Dit barn – din alkoholdning’ kan hjælpe forældre godt på vej

Selvom en stor del af forældrene både taler med deres børn om alkohol og laver aftaler omkring alkoholindtag, kan det for nogle være et svært emne at tage hul på.
Her kan ’Fuld af liv’-kampagnen hjælpe med indsatsen ’Dit barn – din alkoholdning’. På hjemmesiden www.fuldafliv.dk er det muligt for forældre at teste deres holdning til alkohol og forberede sig på spørgsmål over for en virtuel teenager. På hjemmesiden kan der også hentes et forældre-møde-materiale, som kan skabe dialog omkring alkohol på forældremøder i udskolingsklasser.

”Indsatsen ’Dit barn – din alkoholdning’ giver forældre en række værktøjer til at tage stilling til deres barns alkoholforbrug, så de kan tale med deres børn om det og lave nogle fornuftige aftaler omkring alkohol,” siger Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen bygger på data fra en webbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt 1.763 forældre med mindst ét barn i alderen 13-16 år, og data er indsamlet af analysebureauet Userneeds i perioden 21. september til 23. oktober 2015. Rapporten er udarbejdet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’.

Kræft og alkohol

Hvert år får mindst 1.800 mennesker i Danmark kræft som følge af deres alkoholforbrug. Det svarer til 5 pct. af alle kræfttilfælde. Alkoholrelateret kræft rammer typisk de organer, som alkoholen kommer i kontakt med, det vil sige mundhulen, svælget, struben, spiserøret, leveren, tyk- og endetarmen. Alkohol øger desuden risikoen for brystkræft for kvinder.

Om 'fuld af liv'-kampagnen

Alkoholkampagnen ’Fuld af liv’ er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden. Formålet er at få danske unge til at udsætte deres alkoholdebut og drikke mindre for at reducere risikoen for alkoholrelateret kræft senere i livet. Læs mere om kampagnen på: