Søg støtte

Søg

Nyhed -

’Lenes historie’ vinder filmkonkurrence om solariebrug

Elever fra 8. klasse på Vonsild Skole nær Kolding vinder med stærk og flot produceret kampagnefilm juryprisen i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens lommefilmkonkurrence ’Uegnet for børn. Sluk solariet’. I vinderfilmen fortæller Lene sin personlige historie om, hvordan hun var ved at miste sin mor til modermærkekræft som konsekvens af solariebrug.


Over 700 elever i 7.-8. klasse fra skoler over hele Danmark har i september konkurreret om at lave den bedste kampagnefilm om, hvorfor solariebrug ikke er for børn. Det har resulteret i mere end 200 film, optaget på tablets, hvor eleverne har givet deres bud på fortolkning og formidling af budskabet ’Uegnet for børn. Sluk solariet’. 

Se vinderfilmen her:

Vinderfilmen er en stærk og personlig fortælling 

I denne uge blev vinderfilmen valgt af en jury, som bestod af formand for Børnerådet Per Larsen, programchef i TrygFonden Mette Meldgaard og seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne Anne Friis Krarup.

Valget af vinderfilm faldt på ’Lenes historie’, som er udtænkt og produceret af fire elever fra 8.c fra Vonsild Skole nær Kolding. I filmen fortæller Lene sin personlige historie om, hvordan hun var ved at miste sin mor til modermærkekræft som konsekvens af solariebrug. Lenes personlige beretning er flot bundet sammen med relevante fakta om, hvordan solariebrug øger risikoen for modermærkekræft. Lenes mor vandt over kræften, men går i dag stadig til kontrol, og Lene fortæller afslutningsvis i filmen, at hun aldrig vil gå i solarium, da hun ved, hvilke konsekvenser, det kan føre med sig.

"Ud af mange gode lommefilm valgte vi ’Lenes historie’ som vinder. Filmen er flot produceret og har en stærk og personlig fortælling om, hvilke konsekvenser solariebrug kan føre med sig – både for den enkelte og de pårørende," fortæller Anne Friis Krarup, seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

En lærerig indsats

Efter at have deltaget i konkurrencen fortæller 75 procent af de unge, at de ved mere om sammenhængen mellem brug af solarium og kræft i huden, mens 47 procent mener, at de har ændret deres holdning til solarier. Det viser Solkampagnens evaluering blandt tidligere års deltagere. 

"Det vidner om, at det bliver nærværende og relevant, når unge selv bliver involveret i kommunikationen af forebyggelsesbudskaber," siger Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden.

Eleverne bag vinderfilm overraskes

I dag (mandag den 24. oktober kl. 13.40) får eleverne bag vinderfilmen og deres klassekammerater overbragt nyheden om, at de har vundet lommefilmkonkurrencen ’Uegnet for børn. Sluk solariet’ 2016. Eleverne bag vinderfilmen modtager biografbilletter til hele klassen. 

 

Fakta om kræft og solarieforbrug

  • Modermærkekræft er den hyppigste kræftform blandt unge i alderen 15-34 år.

  • Oftere end hver anden dag får en ung dansker i alderen 15-34 år konstateret modermærkekræft (ca. 200 tilfælde årligt).

  • Der ca. 60 % øget risiko for at få modermærkekræft, hvis man går i solarium, inden man fylder 35 år.