Optagelsesprøve for nye livreddere

Forberedelserne til badesæsonen 2016 er allerede i gang hos TrygFonden Kystlivredning, der er på udkig efter nye livreddere til korpset

I løbet af de næste par uger skal i alt 131 ansøgere til optagelsesprøve, hvor de kæmper om 60 pladser. I den kommende weekend er der optagelsesprøve i Kæbenhavn, og det er den første ud af en række teoretiske og fysiske prøver, som skal bestås, inden livredderne er klar til at trække i den rød-gule livredderuniform og passe på badegæsterne.

131 ansøgere er til optagelsesprøve

- Livredderne skal være i både fysisk og mental topform, når vi åbner livreddertårnene i juni måned, så de kan sørge for badegæsternes sikkerhed. Forud for sæsonen skal livredderne derfor have testet formen og træne, så de er helt skarpe og klar til at håndtere både de alvorlige situationer, der kan opstå på strandene, og de almindelige forebyggende indsatser, som handler om at informere badegæsterne om, hvordan de passer på sig selv og undgår farlige situationer i vandet, siger René Højer, programchef i TrygFonden.

For at kvalificere sig til optagelsesprøven skal man have en gyldig bassinlivredderprøve, så allerede der skærpes feltet.

- Vi lægger vægt på, at de nye livreddere ud over at have kompetencerne i vandet i orden også er i stand til at vurdere risiko og forudse farlige situationer. Det kræver et godt overblik, og at man kan holde hovedet koldt i tilspidsede situationer, fortæller Michael Iwersen, uddannelsesleder i TrygFonden Kystlivredning, og fortsætter:

- Livredderne kan også bruge uddannelsen, som de får hos os, i udlandet, og det er der flere, som benytter sig af, ligesom vi også har udenlandske livreddere i korpset, som gerne vil opleve livredderkulturen her i Danmark.

Badesæsonen sidste år viste med al tydelighed, at der er brug for livredderne. I 2015 gennemførte livredderne 60.610 indsatser fordelt på 37 strande og havnebade. Heldigvis var langt de fleste indsatser forebyggende, mens det i 27 aktioner blev vurderet, at personer var i akut livsfare.

I 2016 er livredderne på strandene i ugerne 25 til 32.

René Højer

Projektchef