Hjertevarm hækkeklipper vinder konkurrence om naboskab og nabohjælp

Det er altid rart at have gode naboer. Især om sommeren, når mange skal på ferie og huset skal være alene hjemme. Sommerkonkurrencen ”Gode Nabogerninger” har derfor sat fokus på det gode naboskab. Nu er vinderbilledet kåret, og det fortæller historien om nabohjælp, der når længere ud end bare villakvarteret.

Gode naboer er vigtige for vores trivsel og tryghed dér, hvor vi bor. Det er hovedbudskabet i konkurrencen ’Gode Nabogerninger’, som DKR og TrygFonden lancerede op til sommerferien. Antallet af indbrud stiger nemlig ofte i sommermånederne, så konkurrencen skulle minde os om at få hilst på naboerne og aftalt Nabohjælp, inden turen gik mod varmere himmelstrøg eller sommerhuset.

Over 176.000 danskere benytter DKR og TrygFondens hjemmeside Nabohjælp.dk til at koordinere nabohjælp i ferierne. En af dem er Susanne Nørrelykke Petersen, fra Sønderborg, som sendte vinderbilledet:
’Det her er Ole, han har gjort virkelig mange gode nabogerninger. Han har nemlig tilbudt at klippe i alt 22 hække på hele Østerkobbel, for kun 250 kr. pr. have, og hele beløbet går til de danske hospitalsklovne! Ole går også mange ture med sin hund og holder øje med folks huse. Det er godt med gode naboer’.
Sådan lød teksten til billedet af Ole Nansen Poulsen, som Susanne delte via Instagram.

Et kvarter med tryghed og fællesskab

”Vi er mange der er tilmeldt Nabohjælp og får besked, når nogle rejser på ferie eller advarer hinanden, hvis vi ser noget mistænkeligt i kvarteret. Derudover er vi gode til tale sammen og koordinere, hvis der er en bortløben hund, nogle vil låne en trappestige eller der er stemning for at holde et loppemarked. Og så selvfølgelig i forbindelse med Oles gode initiativ. Han er pt oppe på at have klippet 19 hække – alt i mens han også har planlagt og holdt sølvbryllup”, fortæller Susanne.

"Tager vi de indbrudsforebyggende briller på, så er det også en god gerning, Ole gør. Ved at klippe og trimme hækkene i boligkvarteret, skaber man nemlig bedre udsyn og giver derved mindre arbejdsro til potentielle indbrudstyve,” forklarer Lone Harlev, projektleder for Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden.

Mange gode naboer

DKR og TrygFonden håber, at selvom konkurrencen er slut, at det med de gode nabogerninger er noget flere og flere vil tage til sig. Både når det gælder det med at hjælpes ad, med at forebygge besøg af indbrudstyvene, men også med de små ting i hverdagen.

”En undersøgelse foretaget i foråret peger på, at mange danskere er glade for deres naboer og gerne vil naboskabet. De mange billeder og historier om naboer, der passer på hinanden, på hinandens boliger eller på hele kvarteret, peger i samme retning. Det er til stor inspiration for vores arbejde, men også for folk rundt om i landet. Måske man ikke selv får talt så meget med naboen, men så kan det evt. give lidt blod på tanden at se, hvordan andre hjælper og bruger hinanden”, siger Lone Harlev.

På Østerkobbel er den årlige sommerfest desværre aflyst, så præmien i form af deres egen Hjem-IS bil falder et tørt sted: ”Det er vildt at vinde, og så fedt. Nu kan vi jo holde en stor fælles is fest i stedet for”, fortæller Susanne Nørrelykke Petersen.

For yderligere information: Camilla Rich, kommunikationsmedarbejder i Nabohjælp fra DKR og TrygFonden, tlf.  9133 8088, cri@dkr.dk.
Se alle billederne på www.facebook.com/Nabohjaelp/

Naboskab kan starte i det små

DKR og TrygFonden har lavet flere små guides til at få taget hul på første samtale, starte snakken om Nabohjælp i kvarteret eller stable forskellige sociale arrangementer på benene. De forskellige guides og materialer kan hentes på Nabohjælp.dk, hvor man også kan melde sig til nabohjælpsordningen.
Skal du snart på sommerferie?
• Tilmeld dig den gratis nabohjælpsordning på nabohjælp.dk og koordiner Nabohjælp med dine naboer
• Få boligen til at se beboet ud: Aftal med naboen, at de skubber posten ind ad brevsprækken, smider affald i skraldespanden, rykker rundt på havemøblerne, hænger lidt vasketøj til tørre, fylder skraldespanden eller parkerer deres bil i indkørslen
• Fjern værdifulde genstande, så de ikke kan ses udefra
• Ryd op så der ikke ligger redskaber i haven, der kan bruges til at bryde ind med. Men rod gerne, fx. med lidt legetøj i haven og lidt opvask på køkkenbordet
• Brug tænd/sluk-ure til lys og radio
• Trim hækken – eller få Ole til det - så den ikke giver indbrudstyven arbejdsro.

Læs mere om Nabohjælp på www.nabohjælp.dk eller om, hvordan du sikrer din bolig på www.dkr.dk.

Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden

Nabohjælp handler om at forebygge indbrud og skabe tryghed og trivsel for borgerne. Når borgerne bliver mere opmærksomme i deres boligområder, øges opdagelsesmulighederne og derved risikoen for tyvene. Det får dem til at opgive deres forehavende, men giver også borgerne en følelse af kontrol over eget liv i og med, at de selv kan gøre noget for at forebygge kriminalitet. Derudover handler Nabohjælp fra DKR og TrygFonden om, at vi via Nabohjælp kan skabe en større social sammenhængskraft i vores boligområder og dermed øge trivsel og den oplevede tryghed.

TrygFonden og DKR

TrygFonden og Det Kriminalpræventive Råd har indgået et ambitiøst samarbejde. Målet er at nedbringe kriminaliteten og øge trygheden i Danmark ved bl.a. at engagere borgerne og ved at skabe ny viden om kriminalitet og forebyggelse, som styrker de professionelle i deres arbejde.