38 potentielle besøgshunde til optagelsesprøve

Beboere på plejecentre og andre institutioner i Odense og omegn kan godt begynde at glæde sig til endnu flere hunde at vælge imellem.

En god besøgshund er rolig, sund og glad for mennesker, og derfor skal hundene undersøges grundigt og vurderes, før de kan blive en del af TrygFonden Besøgshunde. Når hundene og deres ejere møder op på Plejecenter Havebæk II i dag, er beboerne og de ansatte inviteret med til at overvære optagelsesprøverne.

"Da vi etablerede TrygFonden Besøgshunde i 2010 var det for at give beboerne på landets institutioner gode oplevelser – det, vi kalder stjernestunder. Besøget af en hund kan sprede glæde i en ellers ensformig hverdag og være det, som beboerne kan glæde sig til og tale om imellem besøgene," siger Galina Plesner, projektleder og adfærdsbiolog i TrygFonden, og fortsætter:

"Der er mange institutioner i hele landet, der efterspørger besøgshundene. Derfor har vi glædet os til at komme til Plejecenter Havebæk for at møde nye hunde, som kan hjælpe med at give gode oplevelser til nogle af de mennesker, der ellers ikke har mulighed for samvær med dyr i hverdagen."

Dyrlæge og adfærdsekspert vurderer hundene

Sessionerne foregår på et plejecenter, for at hund og ejer kan blive testet i et miljø, der ligner det, som besøgene vil foregå i. Hundenes fysik bliver undersøgt af dyrlæge Pia Ammitzbøll Andersen fra Skovshoved Dyreklinik, og hundeadfærdskonsulenterne Iben Helene Coakley Meyer og Irene Jarnved vurderer hundenes adfærd og hund og ejers samarbejde i en særlig adfærdsgård med forskellige prøver.

Efterfølgende bliver den samlede hundeekvipage vurderet af Galina Plesner for at sikre, at hund og ejer er modne og klar til at komme på besøg sammen.

Hvis hund og ejer består alle tests, bliver de en del af TrygFonden Besøgshunde, hvor der er mulighed for at besøge forskellige typer institutioner som fx plejecentre og bosteder for voksne udviklingshæmmede. TrygFonden Besøgshunde har i dag omkring 500 hunde og deres ejere i korpset samt omkring 520 institutioner, der gerne vil have besøg.

Der er optagelsesprøver til TrygFonden Besøgshunde i hele landet i løbet af 2016. I foråret foregår prøverne i Aalborg, Herning, Odense, Næstved og Aarhus. I efteråret afholdes de i Helsingør, Roskilde, Sønderborg og Vejle.

Læs mere på TrygFonden Besøgshundes hjemmeside.

Galina K. W. Plesner

Projektchef