Søg støtte

Søg

Nyhed -

Lærere efterspørger kursus i førstehjælp

Langt fra alle skoler lever op til lovkravene om at undervise i førstehjælp. Lærerne efterspørger selv at komme på førstehjælpskursus, viser et nyt studie.


Danske skoleelever skal lære livreddende førstehjælp, men alligevel lever kun 60 procent af de danske skoler op til de lovpligtige krav om at undervise dem i blandt andet hjertemassage og kunstigt åndedræt. Det viser ny forskning, som er støttet af TrygFonden.

På de skoler, hvor der bliver undervist i livreddende førstehjælp, er det i tillæg ikke alle klasser, som modtager undervisningen.

"I folkeskolerne har vi fat i den brede befolkning, og derfor er det vigtigt, at vi her giver eleverne kendskab til livreddende førstehjælp, så de ved, hvad de skal gøre, hvis de en dag møder en person, som har brug for hjælp," fortæller ph.d.-studerende Line Zinckernagel fra Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet.

Lærere mangler viden om hjertestartere

I forskningen har Line Zinckernagel med kollegaer fået 611 skoleledere og 663 skolelærere til at svare på et spørgeskema omkring undervisning i livreddende førstehjælp på skolerne.

"Både lærere og ledere mener generelt, at førstehjælpsundervisningen skal være obligatorisk, og de vil gerne stå for undervisningen, hvis de bliver klædt på til det. Det er positivt, for det viser, at der er opbakning til det, og at det godt kan lade sig gøre, hvis det bliver struktureret bedre," fortæller Line Zinckernagel.

"Men vi ser også, at lærere og ledere ved meget lidt om hjertestarterne, hvilket er medvirkende til, at kun meget få skoler underviser i brugen af dem. Deres usikkerhed bunder i en forestilling om, at hjertestarterne er svære at bruge og kan gøre skade. Men det kan en hjertestarter ikke," fortsætter hun.

Selv lidt viden gør en stor forskel

Resultatet af undersøgelsen peger også på, hvordan man kan få inddraget brugen af hjertestartere i den livreddende førstehjælpsundervisning for dermed, forhåbentligt, at få flere danskere til at bruge dem, når de er vidne til et hjertestop.

"Mange skolelærere efterspurgte et førstehjælpskursus, inklusiv brug af hjertestartere, som vil ruste dem til bedre at kunne undervise deres elever," siger Line Zinckernagel.

Hendes forskning viser, at bare lidt viden om, hvordan hjertestartere fungerer – såsom, at de ikke kan gøre skade, og at de fortæller en, hvad man skal gøre – betyder, at lærerne bliver mere trygge ved at undervise eleverne i at bruge dem.

Forskerne har sendt en rapport om deres fund til alle skoler og til Undervisningsministeriet, som sidenhen har sendt et brev ud til alle kommunalbestyrelser omkring deres forpligtelser i forhold til, at skolerne i kommunerne underviser eleverne i livreddende førstehjælp.

Læs hele artiklen om det nye studie på www.videnskab.dk

Grethe Thomas

Projektchef