Søg støtte

Søg

Nyhed -

Over 7.500 gymnasieelever laver kampagnefilm om en ny alkoholkultur

Unge efterspørger en ny alkoholkultur, hvor der drikkes mindre. ’Fuld af liv’ arrangerer nu filmkonkurrencen ’Drik mindre – oplev mere’, hvor over 7.500 elever fra 30 tilmeldte gymnasier over hele Danmark skal konkurrere om at lave den bedste kampagnefilm, der skal få unge på deres egen alder til at reflektere over alkoholkulturen i Danmark og komme med input til, hvordan vi skaber en ny festkultur, hvor alkoholen ikke står i centrum.


Seks ud af ti unge mener, at alkoholforbruget blandt danske unge er for højt. Det viser en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens "Fuld af Liv"-kampagne. Nu får de unge mulighed for at komme med deres eget bud på, hvordan vi kan skrue ned for alkoholen uden at skrue ned for festen.

Frem til den 15. december afholdes der workshops for over 7.500 1.g-elever på 30 gymnasier rundt om i landet. På workshoppen skal eleverne prøve kræfter med at idéudvikle, skrive manuskript, tegne storyboard, filme og redigere en kort kampagnefilm på mobil eller iPad. Eleverne uploader de færdige film til en særlig kanal på lommefilm.dk, hvor de også kan gå ind og se hinandens film.

Workshoppen afsluttes med, at eleverne stemmer om, hvilken af de mange film, der skal være med til at repræsentere netop deres gymnasium i den videre konkurrence og dermed indgå i nomineringen til konkurrencens førstepræmie: En alkoholfri-event til en værdi af 20.000 kr. for hele vindergymnasiets årgang af 1.g’ere.

Danske unge er stadig de unge, der drikker mest i Europa

Selvom alkoholforbruget blandt danske unge er faldet de seneste år, er danske unge stadig de unge, der drikker mest i Europa.

32 % af danske 15-16-årige har været fulde minimum én gang i løbet af den sidste måned – det er mere end i noget andet europæisk land.

Et stort alkoholforbrug som ung kan have alvorlige konsekvenser både på kort og langt sigt. Hensigten med konkurrencen er at involvere unge i arbejdet for en ny alkoholkultur, hvor unge drikker mindre således, at europa-rekorden i fuldskab kan blive fortid.

"Filmkonkurrencen skaber et rum, hvor eleverne tager stilling til og diskuterer alkoholkulturen i Danmark. Derudover giver konkurrencen eleverne en mulighed for at komme med deres bud på, hvordan vi sammen skaber en ny festkultur, som ikke har høje promiller som omdrejningspunkt," siger Anne Friis Krarup, specialkonsulent i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’.

Ny viden og refleksion

Det er tredje år i træk, at filmkonkurrencen afholdes – og hvis man spørger eleverne, så giver konkurrencen grobund for ny viden og en refleksion over den danske alkoholkultur.

Efter at have deltaget i konkurrencen svarer 43 procent af eleverne nemlig, at de ved mere om unge og alkohol, mens 68 procent af eleverne tilkendegiver, at deltagelsen i konkurrencen har fået dem til at tænke mere over alkoholkulturen i Danmark. Derudover ytrer 9 pct. af de elever, der drikker alkohol, at de vil drikke mindre til kommende fester. Det viser, evalueringen af filmkonkurrencen fra sidste år.

"Vi håber, at eleverne efter at have deltaget i konkurrencen bliver ambassadører for budskabet om at drikke mindre og opleve mere – f.eks. ved at dele deres nye viden og refleksioner om alkoholkulturen med venner og forældre," forklarer Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden, som håber, at konkurrencen på sigt kan bidrage til visionen om en sundere alkoholkultur blandt unge i Danmark.

Læs mere om kampagnen 'Fuld af Liv' her.