Søg støtte

Søg

Nyhed -

Skydeidræt kan måske hjælpe børn med ADHD

Danske forskere er ved at undersøge, om skydeidræt kan hjælpe børn med ADHD med at blive bedre til at koncentrere sig, fokusere og holde opmærksomheden.


Nichlas Hansen på 13 år skubber patronen ned i det lille kammer på kaliber 22-geværet. Der er 15 meter ned til skydeskiven i den anden ende af skydebanen.

Han sætter fingeren på aftrækkeren. Står fuldstændig ubevægelig.

”Knald!” Kuglen rammer skydeskiven i midterste ring.

"Før jeg begyndte til skydning, kunne jeg slet ikke sidde stille eller stå stille. I starten var det også meget svært at stå stille, når jeg skulle skyde. Inde på skydebanen fik jeg at vide, at jeg skulle stå helt stille for at skyde bedre. Jeg skal stå roligt i én stilling for at ramme plet," fortæller han.

Skydeidræt giver noget positivt

Annegrete Månsson, der er Ph.d.-studerende på Institut for Psykologi på Syddansk Universitet, kører det forskningsprojekt, som Nichlas Hansen og hans klassekammerater er med i.

"Baggrunden for projektet er, at man i DGI-skydning i en årrække har fået tilbagemeldinger fra lærere, forældre og skytteforeninger om, at når børn med ADHD og ADHD-lignende vanskeligheder går til skydeidræt, så sker der noget positivt," fortæller hun.

Sammen med sine forskerkolleger leverede hun en grundig redegørelse for sikkerheden i projektet til TrygFonden, og forskergruppen modtog to millioner kroner.

De har siden 2015 fulgt 50 børn med ADHD, som går til skydning, og 50 børn med ADHD som ikke går til skydning.

Nu skal jeg selv være rolig

De foreløbige tilbagemeldinger, Annegrete Månsson har fået fra lærere, børn og forældre, tyder på, at skydningen har en effekt også på resten af børnenes dagligdag.

Nichlas Hansen synes selv, han kan mærke, at han er blevet mere rolig af at gå til skydning.

"Jeg har fået medicin for at prøve at være rolig. Først ritalin, men det hjalp ikke. Så fik jeg noget andet, men der fik jeg det så dårligt, at jeg slet ikke kunne være i skole. Nu får jeg ikke noget medicin, så nu skal jeg selv lære at være rolig. Jeg synes, det er nemmere at være rolig i skolen, efter jeg er begyndt til skydning," Nichlas Hansen.

Hans pædagog Camilla Bebe, synes også, hun kan se en positiv forandring hos Nichlas.

"Han fik at vide, at hvis han snakkede, kunne han ikke skyde lige så godt. Han har lært at få ro på og at koncentrere sig. Han har tidligere været meget nem at aflede," fortæller hun.

Læs den fulde artikel på www.videnskab.dk