Danskerne skal sætte verdensrekord i livreddende førstehjælp

Alle danskere er inviteret til at deltage i et rekordforsøg i livreddende førstehjælp den 22. maj. H.K.H. Kronprinsessen overværer igangsættelsen af rekordforsøget, som skal sætte genoplivning på dagsordenen og vise, at alle kan lære at redde liv.

Hvis man vil være med til at sætte en verdensrekord i livredende førstehjælp, kan man møde op den 22. maj i 11 danske byer. Det tager kun 1 minut at bidrage til rekordforsøget, og målet er, at så mange personer som muligt skal yde livreddende førstehjælp på genoplivningsdukker i løbet af 12 timer. Det er fire medicinstuderende fra de to frivillige projekter, Studerendes Anæstesiologiske og Traumatologiske Selskab (SATS) og Førstehjælp For Folkeskoler (FFF), der har taget initiativ til rekordforsøget.

"Danmark er et af de førende lande på genoplivningsområdet, og vi mener derfor, at vi har alle forudsætninger for at sætte en verdensrekord i at redde liv. Flere og flere danskere træder til, når de ser en person falde om med hjertestop, men der er brug for endnu flere. Vi vil derfor gerne vise, at alle kan lære at redde liv. Vi har sat et ambitiøst mål om at nå 5.000 deltagere, så vi håber, at rigtig mange vil møde op og hjælpe os med at sætte verdensrekord," siger Philip Weber, der er en af initiativtagerne.

Livreddende førstehjælp gør en stor forskel

Alle, der møder op til rekordforsøget, får en kort introduktion til livreddende førstehjælp, og man får feedback på kvaliteten af den hjertemassage, man yder på genoplivningsdukkerne. Det er således en oplagt mulighed for at opleve, hvor hårdt man egentligt skal trykke på brystet under hjertemassage.

"Det redder liv, når vidner til hjertestop yder livreddende førstehjælp, og derfor er det vigtigt, at genoplivning er højt på dagsordenen i Danmark. Jeg håber, at danskerne synes, at rekordforsøget er en oplagt mulighed for at lære eller få genopfrisket, hvordan man giver hjertemassage. Det vil være endnu et skridt på vejen mod at nå vores mål om, at gøre Danmark til det land i verden, hvor flest overlever hjertestop," siger Grethe Thomas, projektchef for akutområdet i TrygFonden.

Fire rollemodeller

Rekordforsøget sættes i gang under overværelse af H.K.H Kronprinsessen i forbindelse med kongressen EMS2017 (European Emergency Medical Services). Kongressen samler nogle af verdens førende forskere og praktikere inden for akutmedicin i København fra den 22.-24. maj. Forsøget bakkes op af Dansk Råd for Genoplivning og Global Resuscitation Alliance, der er imponerede over initiativet.

"Danmark er en stor inspirator, når det handler om at redde liv. Derfor er det ikke overraskende, at det er fire unge, danske medicinstuderende, der har taget initiativ at sætte en verdensrekord i livreddende førstehjælp. De har startet en stafet, som kan føres videre i mange år fremover, og som vil vække opsigt på det akutmedicinske område ikke bare i Danmark, men i hele verden. Det vil vi i Global Resuscitation Alliance gerne være med til at bakke op om," siger Michael Sayre, MD, Emergency Physician, University of Washington og initiativtager til Global Resuscitation Alliance.

Sådan foregår rekordforsøget

Rekordforsøget finder sted i 11 byer i Danmark den 22. maj fra kl. 09:00-21:00, og alle interesserede kan deltage. Man får først en kort introduktion til livreddende førstehjælp, og derefter skal man yde livreddende førstehjælp på en genoplivningsdukke. Man får umiddelbar feedback på kvaliteten af den hjertemassage, som man yder, og det tager kun 1 minut at deltage i forsøget. Målet er, at mindst 5.000 personer skal deltage.

Her kan du deltage:
Herning, Torvet