Terapi kan hjælpe børn med massivt skolefravær

Mindre studie viser, at terapi kan gøre, at børn med op til 100 procents fravær begynder at komme i skole igen.

Trivsel

Sommerferien er slut, og i denne uge starter det nye skoleår. Mange elever glæder sig til at lære noget igen og til at se klassekammeraterne og lærerne og høre om hinandens ferier.

Men nogle børn glæder sig slet ikke. De får ondt i maven, når de tænker på skolen.

"Nogle af de børn, vi møder, har 100 procents fravær. De har det ikke godt. De trives ikke i skolen, og de har ofte et dårligt forhold til kammeraterne," siger professor i psykologi på Aarhus Universitet Mikael Thastum.

Sammen med kollegaer fra Aarhus Universitet og Aarhus Kommune har han udviklet og er i gang med at afprøve en indsats, kaldet Back2School, til disse børn. Det skriver Videnskab.dk.

I studiet indgik 22 børn med 30 til 100 procents fravær, og indsatsen reducerede i gennemsnit deres fravær med 36 procent.

Fravær er ikke bare pjæk

I indsatsen afdækker terapeuten sammen med barnet årsagerne til fraværet, og man finder sammen med barnet og forældrene ud af, hvad der skal til, for at barnet kan komme i skole igen.

Massivt skolefravær handler nemlig stort set aldrig om, at barnet er en laban, som pjækker.

Mikael Thastums forskning viser, at de børn, som over lang tid har meget højt fravær, ofte har store problemer.

"Nogle gange kan det også handle om, at forældrene ikke mener, at barnet kan klare at komme i skole. Hvis det er et barn med ADHD for eksempel, og skolen ikke har de rigtige rammer til det barn, så tager vi også det op," uddyber Mikael Thastum.

Indretter indsatsen efter barnets problemer

Indsatsen foregår over 10 sessioner, hvor terapeuten sammen med barnet og forældrene sætter mål, som leder frem mod hovedmålet – at komme mere i skole.

Første mål kan være at kunne være i skole én time om dagen hver dag. Det kan også være, barnet skal øve sig i at gøre nogle ting, det er bange for – for eksempel række hånden op i klassen.

Vi indretter indsatsen efter, hvad der er hovedårsagen til fraværet

"Vi indretter indsatsen efter, hvad der er hovedårsagen til fraværet. Skyldes det angst hos barnet, så giver vi evidensbaseret angstbehandling. Skyldes det, at klassen fungerer dårligt, så tager vi det op med skolen," siger Mikael Thastum.

Forskerne er nu i gang med et større lodtrækningsforsøg med indsatsen i Aarhus Kommune, hvor de inkluderer elever med mere end 10 procents fravær.

Læs den fulde artikel på videnskab.dk

Mere på videnskab.dk

Historien er et uddrag af en længere historie bragt på videnskab.dk.

TrygFonden samarbejder med videnskab.dk om at bringe nyheder og dybdegående artikler om forskning, som vi har støttet.

Læs mere på videnskab.dk