Søg støtte

Søg

Nyhed -

Læromsorg.dk: Nyt undervisningssite om sorg til folkeskoleelever

Hvordan er man en god ven, når klassekammeraten mister sin mor, far, søster eller bror? Et nyt undervisningssite skal lære skoleelever i 3.-6.klasse, hvordan man kan støtte en ven, der mister.


"Alle børn tænker jo, at deres far er den bedste. Men jeg tror ikke, de tænker over, hvor dejligt det er at have en far. Det fandt jeg i hvert fald først ud af, da min far var død. Inde i mit hoved har jeg en masse minder om min far. Jeg tror ikke, der er en eneste fra min klasse, der ved, at jeg nogle gange bliver ked af det, når jeg tænker på ham," fortæller 10-årige Jens Østergaard, der mistede sin far for fem år siden. 

2000 børn mister årligt en forælder

Hvert år mister ca. 2.000 børn i Danmark en forælder. 150 børn mister hvert år en bror eller søster. De har brug for støtte fra voksne omkring dem – men det er også vigtigt at deres klassekammerater ved, hvordan de bedst er en god ven. Derfor lancerer Omsorg i Kræftens Bekæmpelse i dag undervisningssitet Læromsorg.dk. Her kan elever i 3.-6. klasse med små film og øvelser blive klogere på sorg og sorgreaktioner.

"Som klassekammerat til et barn i sorg ved man ikke altid, hvad man skal gøre. Og hvor skulle man også vide det fra, hvis man aldrig har fået det at vide? Derfor er vi glade for, at vi nu står klar med et undervisningsforløb om sorg til de mellemste skoletrin. Der har længe manglet lettilgængeligt undervisningsmateriale, der fortæller om sorg i børnehøjde. Børn i sorg føler sig ofte alene og isolerede, fordi de oplever, at omverdenen ikke forstår dem. Det håber vi, at læromsorg.dk kan være med til at ændre på." siger Per Bøge, Børne og Ungechef i Kræftens Bekæmpelse.

Førstehjælpskursus om sorg

Undervisningssitet er lavet med støtte fra TrygFonden og skal ses som et førstehjælpskursus, hvor dét, man øver sig i at kunne håndtere, er sorg.Ca. 11.900 danske skolebørn i alderen 6-16 år har mistet en forælder.

Kurset skal altså ikke bruges som akut krisehjælp i en klasse, hvor en elev har mistet en mor eller far. Forløbet giver derimod en grundlæggende forståelse for sorg, børnene kan bruge, hvis det bliver aktuelt.

 

Jette Jul Bruun

Underdirektør