Nu skal digital dannelse på skoleskemaet

Nyt forskningsbaseret undervisningsmateriale til folkeskolens ældste klasser og de gymnasiale uddannelser skal være med til at uddanne børn og unge til et liv med digital påvirkning af identitet og sociale normer.

Liker du nyhedshistorier på Facebook, som næsten virker for gode til at være sande? Og kan du bare ikke lade være med at klikke, når et opslag fra et tabloidmedie påstår, at ”du aldrig gætter, hvad der så skete”?

Det kan være svært at begå sig i det digitale liv og på sociale medier, når man skal navigere i alt fra fake news og clickbait, til digital mobning, gruppepres, billeddeling og de mange andre udfordringer, som sociale medier skaber.

Camilla Mehlsen, medie- og uddannelsesrådgiver, og Vincent F. Hendricks, professor fra Center for Information og Boblestudier på Københavns Universitet, står bag bogen LIKE, der med helt nyt undervisningsmateriale skal hjælpe børn og unge med at begå sig digitalt.

"Den digitale dannelse om alt fra fake news til ansigtsløs kommunikation, skal bidrage til at fostre myndige og autonome individer, som bruger fornuften og kritisk forholder sig til sig selv, fællesskabet og samfundet. Digital myndighed og dømmekraft er derfor et væsentligt mål for digital uddannelse, og for projektet,” forklarer Vincent F. Hendricks.

Testet blandt lærere og elever

Undervisningsmaterialet er udviklet og testet i samarbejde med lærere og elever i gymnasiet og i folkeskolens ældste klasser, der har arbejdet med bogens forskellige emner - for eksempel deling af intime billeder, digitale forstyrrelser, opmærksomhedsøkonomi, clickbaits og polarisering.

Der er brug for, at unge lærer at navigere i et hav af informationer på nettet og bliver mere bevidste om, hvad deres digitale adfærd og handlinger betyder for dem selv og andre

”Der er et udtalt behov for, at unge lærer om digital dannelse og sammen taler om deres liv på digitale og sociale medier. Der er brug for, at unge lærer at navigere i et hav af informationer på nettet og bliver mere bevidste om, hvad deres digitale adfærd og handlinger betyder for dem selv og andre. Vores afprøvninger i skoler og gymnasier har vist, det hjælper at tage fat på digital dannelse i en faglig kontekst, hvor begreber sættes i relation til de unges brug af smartphones og sociale medier," fortæller Camilla Mehlsen.

Projektet Digital (Ud)Dannelse for Unge (D.U.D.E) er finansieret af TrygFonden og har til huse på Center for Information og Boblestudier (CIBS) ved Københavns Universitet. CIBS er finansieret af Carlsbergfondet og Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet.

Digital tryghed

TrygFonden vil fremme en positiv online-adfærd og sikre, at alle danskere agerer trygt i den digitale verden.

Læs om vores indsatser