Besøgshunde i godt selskab

TrygFonden Besøgshunde-ordningen er blevet optaget i den internationale sammenslutning IAHAIO, der arbejder på terapidyrområdet. Organiseringen og fagligheden i besøgshundeordningen har dermed fået en blåstempling.

Trivsel TrygFonden Besøgshunde og den bagvedliggende forskning om relationer mellem dyr og mennesker har nu fået endnu bedre muligheder for at nyde godt af internationale erfaringer. TrygFonden er nemlig, som den første danske organisation, blevet optaget i IAHAIO (International Association of Human-Animal Interaction Organizations).

IAHAIO er en amerikansk paraply-organisation, der har som mål at fremme forskning, uddannelse og udvikling på terapidyrområdet, og ifølge Trine Heidemann, som er underdirektør i TrygFonden, er optagelsen et stort boost til arbejdet med besøgshundene.

”Med optagelsen får vi mulighed for at udveksle erfaringer med nogle af de førende, internationale forskere og organisationer inden for arbejdet med terapidyr. Det vil helt sikkert udvikle og kvalificere vores arbejde endnu mere,” siger Trine Heidemann, der står i spidsen for TrygFonden Besøgshunde.

Et skulderklap

Optagelsen i IAHAIO er dog ikke kun et signal om, hvad der kommer til at ske i fremtiden. Det er også et bevis på, at der rundt omkring på plejecentrene allerede er gjort et stort stykke arbejde.

”At blive optaget i en organisation som IAHAIO er helt sikkert et stort skulderklap til de hundeejere, plejepersonale og øvrige personer, der har været involveret i arbejdet med besøgshundene siden opstarten,” siger Trine Heidemann.

Besøgshundene har foreløbig været et tilbud i ni af landets kommuner, men i løbet af 2013 bliver ordningen udbredt til hele Danmark.