TrygFondens børneforskningscenter åbent

I dag er det alvor. Års forarbejde, strategiske overvejelser og udlodning af op imod 100 mio. kr. skal nu i arbejde.

Trivsel Foran den absolutte creme af internationale og danske forskere åbnede TrygFondens bestyrelsesformand, Jørgen Huno Rasmussen, TrygFondens Børneforskningscenter ved en storstilet tre dages konference på Aarhus Universitet.

Det gjorde han med en konstatering af, at der ikke bare på dansk jord er tale om et nyt og banebrydende center. Det er også en potentiel global milepæl i jagten på at sikre børn og unge den bedst tænkelige start på livet, få praktikere og politikere til at arbejde vidensbaseret og dermed få mest muligt ud af de milliarder af kroner, vi både herhjemme og internationalt poster i børne- og ungeområdet hvert år.

"Ideen og inspirationen til centeret så dagens lys for fem år siden, og siden har vi arbejdet tålmodigt og metodisk på at nå hertil. Så i dag er en meget vigtig milepæl. Meget ligger bag os, endnu mere ligger foran os", sagde Jørgen Huno Rasmussen i sin åbningstale.

Med de mange millioner i ryggen er der nu lagt op til en flerårig og mangestrenget forskningsindsats, der bl.a. vil fokusere på vidensdeling, evalueringer og en opbygning af solid faglig viden for, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Resultater, der skal komme praktikerne og politikerne til gode, når de i årene fremover skal planlægge, prioritere og udføre indsatserne på børne- og ungeområdet og ultimativt sikre, at vi får mest muligt effekt og livskvalitet for pengene.

Fokus på effekt

Lederen af det nye forskningscenter er professor Michael Rosholm fra Aarhus Universitet. Over de næste seks år, og sammen med en lang række samarbejdspartnere, er det ambitionen, at centeret endegyldigt cementerer en solid videns- og evalueringskultur på børne- og ungeområdet.

”Vi lægger ud med grundigt at evaluere en afgrænset mængde projekter, og så arbejder vi os ud på større områder med tiden. Dermed håber vi, at vi kan være med til at forandre videnskulturen og udvikle området, så vi kan basere fremtidige indsatser på mere solid viden,” siger Rosholm om det forestående arbejde. Til glæde for danske unge og til inspiration for udenlandske forsker-kolleger, der i disse dage har øjnene stift rettet mod Danmark.