Reflekser i knæhøjde

Reflekser dingler på skuldrer og tasker. Men hvis refleksen skal virke optimalt, skal den sidde lige over knæet – der hvor billygterne rammer. Ni ud af ti danskere vil sætte refleksen forkert, viser ny undersøgelse fra TrygFonden gennemført af YouGov.

Sikkerhed Efteråret er sat ind, og den mørke tid kalder på reflekser. Men det er ikke lige meget, hvor den sidder, hvis den skal virke optimalt. I en ny undersøgelse fra TrygFonden, som YouGov har gennemført blandt 2.000 danskere, svarer 35 procent, at den skal hænge på skulderen og 37 procent, at den skal hænge i hoftehøjde. Men det er forkert.

”Det rigtige svar er lige over knæet, fordi det er der, billygterne rammer. Hvis du sætter reflekserne rigtigt, kan de ses 140 meter væk og nedsætter din risiko for at blive ramt af en bil i mørket op til 70 procent. Det kommer bag på mange, at reflekser rent faktisk gør så stor en forskel, når det handler om at redde liv og skabe tryghed i trafikken,” fortæller René Højer, områdechef for sikkerhed i TrygFonden.

Lige nu har landets børnehaver og skoler mulighed for gratis at rekvirere TrygFondens velkendte, bløde reflekser, som hvert år deles ud – i år er det små seje superhelte, børnene får med hjem til at hænge på overtøjet.

En god tommelfingerregel er at sætte refleksen fast i jakkelommen.

”Så hænger den automatisk og svinger lige over knæhøjde, når børnene går eller løber. Og man kan nemt gemme den i lommen, når det er lyst og hive den op af lommen, når det bliver mørkt,” siger René Højer

Forældre skal også bruge reflekser

Faktisk er vi gode til at sørge for, at vores børn bruger reflekser, når de færdes i trafikken. TrygFondens undersøgelse viser, at op mod 87 procent af børn mellem 4 og 10 år går med reflekser – enten påsyet på tøjet eller som løsthængende reflekser. Til gengæld er det ikke noget, der fylder meget hos de voksne, hvor kun 30 procent svarer, at de bruger reflekser.

”Det er utrolig flot, at forældre er så bevidste om at gøre børnene synlige i trafikken. Det kan vi godt være stolte af her i Danmark, men derfor vil vi stadig gerne gøre det bedre,” siger René Højer og prikker til forældrene.

”Hvis man vil beskytte sit barn, nytter det jo ikke noget, at man selv bliver ramt af en bil. For nogle år siden så vi samme tendens med cykelhjelme – at mange børn brugte cykelhjelm, mens forældrene cyklede rundt uden. Det har heldigvis ændret sig, så mange flere forældre er blevet gode rollemodeller for deres børn. Jeg håber også, vi kan nå derhen med reflekserne.”

Hvis du anskaffer dig en refleks, så kig dig for. Godkendte reflekser er mærket med den europæiske standard EN13356.