Nu kommer hjælpen også på hjul

Tusindvis af børn ringer hvert år til BørneTelefonen om mobning, forelskelse, venner, ensomhed, vold og skilsmisse. Men der er desværre også mange, der ringer forgæves. Med et bidrag på 50 mio. kr. over fem år forlænger TrygFonden samarbejdet med Børns Vilkår. Målet er at kunne hjælpe endnu flere børn bl.a. med en ny BørneTelefonBus.

Sundhed BørneTelefonen er den rådgivning i Danmark, som med over 35.000 årlige henvendelser er i kontakt med flest børn og unge – men behovet er endnu større. Flere børn skal kunne komme i kontakt med en rådgiver på BørneTelefonen og en ny BørneTelefonbus vil i det kommende år rykke ud i landet med børnecafé, oplæg til skoleklasser, forældre og professionelle og selvfølgelig hjælp til børnene.

”Rådgiverne får et ansigt og hjælpen findes i skolegården, på torvet eller ved biblioteket. På den måde vil vi få kontakt med flere børn, professionelle og forældre end dem, vi når via den nuværende rådgivning,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

Udover BørneTelefonBussen og større kapacitet på selve BørneTelefonen betyder samarbejdet, at flere professionelle og frivillige, der til dagligt arbejder med børn kan blive opkvalificeret på Børnerådgiveruddannelsen, som i 2010 blev udviklet af Professionshøjskolen Metropol, TrygFonden og Børns Vilkår.

”Børn har et stort behov for at tale med en voksen, der er trænet i at lytte og hjælpe barnet videre. Derfor er det vigtigt for os, at flere børn får lettere ved at komme igennem til en voksen. Men det er bestemt også vigtigt, at de voksne er klædt bedst muligt på til at rådgive børnene. Så det er rigtig glædeligt, at vi med det nye samarbejde spiller på alle tangenter med det fælles mål at skabe bedre trivsel for så mange børn som muligt,” siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.