Det er ok at være supermotionist

Ny rapport fra Vidensråd for Forebyggelse har sat fokus på, om der er negative sundhedskonsekvenser af at motionere virkelig meget. Konklusionen er, at de såkaldte ”supermotionister” ikke bør bekymre sig.

Sundhed Det er sundt at dyrke motion, men der stilles nogle gange spørgsmålstegn ved, om der er en øvre grænse, hvor det måske ligefrem bliver sundhedsskadeligt at dyrke for meget motion. 

Det spørgsmål har Vidensråd for Forebyggelse derfor undersøgt i en ny rapport, der belyser forskellige aspekter af konsekvenserne af hyppig, langvarig og hård træning. Det handler blandt andet om hjertesygdom, dødelighed, overbelastningsskader og træningsafhængighed. Og konklusionen er, at man, som udgangspunkt, roligt kan blive ved med at dyrke en masse motion. 

”De negative effekter, der er ved at dyrke meget motion, er enten sjældne eller forbigående og generelt har supermotionister et godt helbred. Man kan altså ikke på baggrund af litteraturen fraråde folk at dyrke motion på niveau med en ’supermotionist’”, siger Kristian Overgaard, formand for arbejdsgruppen bag rapporten ’Supermotionisme’. 

Vær stadig opmærksom på advarselssignaler 

Selvom forskningen altså ikke umiddelbart viser nogle farer ved at supermotionere, påpeger Kristian Overgaard, at det stadig er en god idé at være opmærksom på eventuelle advarselssignaler, når man motionerer meget. 

”På nuværende tidspunkt kan man ud fra forskningen ikke sige noget med sikkerhed om, hvor stor en motionsmængde, der er sundhedsmæssigt optimal, og hvornår risikoen for skadelige effekter stiger. Supermotionister bør dog være opmærksomme på eventuelle advarselssignaler i forbindelse med træningen og respektere disse signaler”, siger Kristian Overgaard og fortsætter: 

”De positive effekter af motion, som for eksempel løb, kommer, når der er balance mellem træning og restitution. De negative konsekvenser kan til gengæld opstå, hvis man udelader restitution og derved for eksempel får overbelastningsskader.”