Flyt hyggen ind i skyggen

Når solen skinner fra en skyfri himmel, er det vigtig at solbeskytte sig. Det ved de fleste danskere, men kun de færreste ved, at du beskytter dig bedst ved at søge ind i skyggen. Derfor opfordrer Kræftens Bekæmpelse og Tryg-Fonden i en ny kampagne danskerne til at flytte hyggen ind i skyggen mellem 12 og 15.

Sundhed Sommeren er over os, og det betyder fri fra skole og arbejde og tid til hygge med venner og familie i det fri. Vi danskere er rigtig glade for solen, og derfor er der ekstra god grund til at nyde solens stråler med omtanke og huske den rigtige solbeskyttelse. Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden inviterer nu i en ny kampagne danskerne på hygge i skyggen mellem 12 og 15, hvor uv-strålingen fra solen er stærkest.

Det er ikke tilfældigt, at de tre solråd fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden starter med skygge, efterfulgt af solhat og solcreme. De tre råd er nemlig prioriterede, men det ved kun 22 procent af danskerne, viser en ny rapport om danskernes solvaner.

”Skygge er til alle tider den bedste måde at beskytte din hud på. Ligesom du stiller dine madvarer og læskedrikke ind i den kølende skygge, opfordrer vi til også at give din egen krop en pause i skyggen, når solens stråling er stærkest,” siger Peter Dalum, projektchef for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

Del dine skyggebilleder

Fra den 23. juni kan man på kampagnesiden skyggehygge.dk både se tegnefilm om emnet og finde et væld af sjove og spændende aktiviteter rundt omkring i Danmark. Lige fra forslag til en cykeltur i skoven ad en særlig cykelsti, legeplads med skygge, yoga under et solsejl, til en festival med overdækkede pladser.

Kampagnen er nemlig landsdækkende i ordets bedste betydning. Ikke bare har skyggehygge.dk forslag til aktiviteter, som bl.a. er indsendt af kommuner og turistorganisationer. På siden kan danskerne også dele deres tips og tricks til at hygge i skyggen og på den måde inspirere hinanden.

”Vi ved, at danskere er fulde at gode ideer. Så vi håber at se en masse sjove og originale billeder fra danskernes sommerhygge i skyggen. På den måde er vi sammen om at skabe kampagnen og vise, at der er et utal af muligheder for at flytte hyggen ind i skyggen,” siger Mette Meldgaard, der er områdechef for sikkerhed i TrygFonden.