Massiv fokus på genoplivning

I dag sætter TrygFonden gang i en længerevarende og ambitiøs satsning, der skal få endnu flere danskere til at yde livreddende førstehjælp og bruge hjertestartere. Vi har alle et ansvar for at hjælpe, og selv den mindste indsats kan gøre den største forskel.

Sundhed Hvert år falder 3.500 personer i Danmark om med hjertestop uden for hospital, og 10 pct. overlever. Hvis flere danskere kan og tør træde til med livreddende førstehjælp, vil flere liv kunne reddes. TrygFonden har derfor besluttet i de kommende år at sætte massiv fokus på, at alle kan redde liv – også selvom man ikke har været på førstehjælpskursus.

Alle kan redde liv – Du kan redde liv!

Budskabet er, at det er vigtigt at gøre noget – og at man ikke kan gøre noget forkert. Ambitionen er høj - 85 pct. af de personer, der falder om med hjertestop uden for hospital, skal have livreddende førstehjælp, inden ambulancen når frem. I dag er det i 58 pct. af tilfældene, at vidner træder til med hjælp, og tilbage i 2001 var det blot 19 pct. Vi er altså allerede nået langt i Danmark, men vi kan og skal blive endnu bedre til at træde til med hjælp.

Med indsatsen har vi sat os de hidtil mest ambitiøse mål på genoplivningsområdet noget sted i verden. Vi håber derfor, at danskerne vil være med til at skabe en helt ny førstehjælpskultur – en kultur, hvor vi selvfølgelig hjælper hinanden, når det er allermest nødvendigt.

I den kommende tid gennemfører vi en omfattende oplysningskampagne i hele landet, og derefter sætter vi fokus på førstehjælpsundervisningen i skolerne. Læs mere om indsatsen, og følg os på facebook.com/dukanreddeliv og hjertestarter.dk.