Ny undersøgelse om funktionelle lidelser

Hver syvende voksne dansker har på et tidspunkt af en læge fået stillet en af de diagnoser, der falder ind under betegnelsen ’funktionelle lidelser’. Det viser en spørgeskemaundersøgelse, der offentliggøres i Politiken i dag. Rapporten er finansieret af TrygFonden.

Sundhed Fibromyalgi, kronisk træthedssyndrom, duft- og kemikalieallergi og irritabel tyktarm. Funktionelle lidelser dækker over en række diagnoser som lægen stiller ud fra patientens oplevelser af symptomer, men hvor ingen fysiske undersøgelser, målinger eller andet kan dokumentere tilstedeværelse af sygdom.

Hver syvende dansker har på et tidspunkt af en læge fået stillet en af de diagnoser, der falder ind under samlebetegnelsen ’funktionelle lidelser’. Det viser undersøgelsen ”Befolkningens syn på funktionelle lidelser”, der er finansieret af TrygFonden, som gennem flere år har givet støtte til udvikling og afprøvning af bedre behandlinger, bedre undersøgelsesmetoder, og patientsikkerhed for mennesker med funktionelle lidelser.

”Vi er gået ind på området, fordi det længe har været en forsømt folkesygdom i Danmark. Selvom det umiddelbart kan virke som et uoverskueligt og bøvlet område, vurderer vi, at der er mange lovende idéer til behandlinger, som bør kunne udvikles og prøves af til gavn for patienterne,” siger forskningschef i TrygFonden Anders Hede til Politiken i forbindelse med offentliggørelsen af undersøgelsen.