Travl sommer for livredderne

Da TrygFondens kystlivreddere i weekenden lukkede de rød-hvide tårne på strandene for sidste gang i år, kunne de se tilbage på en usædvanlig travl sæson med over 57.000 indsatser og 25 alvorlige redningsaktioner, hvor knap 40 mennesker var i livsfare.

Sikkerhed Efter otte uger på de danske strande sluttede kystlivredderne sæsonen i weekenden.

”De foreløbige tal for 2014 viser, at livredderne gennemførte i alt 57.130 indsatser, hvoraf de 25 betegnes som aktioner, hvor i alt 38 personer har været i livsfare. Så mange indsatser, har vi aldrig tidligere haft,” fortæller René Højer, der er ansvarlig for bade- og vandsikkerhed i TrygFonden.

Sammenlignet med badesæsonen 2013 har livredderne i år gennemført omkring 7.500 flere indsatser end sidste år, mens antallet af livreddende aktioner ligger på samme niveau. Stigningen ligger hovedsageligt i de forebyggende og oplysende indsatser som eksempelvis at få folk til at svømme tættere på land, advare om badedyr i fralandsvind eller oplyse om risiko for revlehuller.

”Livredderne skal være der, når der uundgåeligt opstår livstruende situationer. Men en lige så stor og vigtig opgave for livredderne er at forhindre, at badegæsterne kommer helt derud, hvor det bliver livsfarligt. Det har været en rigtig dejlig sommer i Danmark, og når man tænker på, hvor mange badegæster, der har besøgt strandene i år, tillader vi os at glæde os over, at antallet af alvorlige redningsaktioner i år ikke er vokset yderligere. Det tyder på, at de fleste badegæster er gode til at passe på sig selv og hinanden. Og på de strande, hvor vi er til stede, peger tallene på, at vores livreddere har været gode til at gribe ind, før en situation udviklede sig til at være farlig,” siger René Højer.

Ved havnebadene ved Fisketorvet, Sluseholmen og Islands Brygge i København samt ved Furesøbad ved Værløse er livredderne på plads frem til den 31. august.