Kendt alkoholkampagne

En evaluering af alkoholkampagnen ”Respekt” viser, at den havde stor gennemslagskraft og udbyggede kendskabet til alkoholbehandlingsgarantien i befolkningen.

Sundhed Kampagen kørte i starten af 2015 i de nationale medier og formålet med kampagnen var at gøre opmærksom på alkoholbehandlingsgarantien. 

Kampagnens overordnede budskab var, at det giver respekt at gøre noget ved ens alkoholproblem. Når der kommunikeres til borgerne om alkohol, er det oftest med fokus på de negative effekter ved et overforbrug af alkohol. ”Respekt”-kampagnen valgte i stedet at fokusere på de positive effekter ved at gøre noget ved problemet. Og i samme ombæring kvalificere kendskabet til, hvad alkoholbehandling reelt er.

Og det så altså ud til, at kampagnen lykkedes med dette. 

En evaluering har således vist, at efter kampagen ved 50 procent af danskerne, at man har ret at få gratis alkoholbehandling. Før kampagen var det kun 27 procent.