Vinder fundet i solariefilmskonkurrence

Elever fra 8. klasse på Agerbæk Skole i Varde vinder juryprisen i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens lommefilmkonkurrence ’Uegnet for børn. Sluk solariet’. Vinderfilmen ’Kom nu i gang politiker’ er et opråb om, at politikernes solarielov ikke rummer en aldersgrænse på 18 år. Til trods for, at solariebrug øger risikoen for modermærkekræft – særligt for børn og unge.

Sundhed Over 1.000 elever i 7.-8. klasse fra skoler over hele Danmark har i august og september konkurreret om at lave den bedste kampagnefilm om, hvorfor solariebrug ikke er for børn. Det har resulteret i mere end 300 film, optaget på tablets, hvor eleverne har givet deres bud på fortolkning og formidling af budskabet ’Uegnet for børn. Sluk solariet’. Konkurrencen er lavet i et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne og Lommefilm – med Børnerådet repræsenteret i juryen.

I denne uge blev vinderfilmen valgt af en jury, som bl.a. bestod af formand for Børnerådet Per Larsen. Valget af vinderfilm faldt på ’Kom nu i gang politiker’, som er udtænkt og produceret af tre elever fra 8. b fra Agerbæk Skole i Varde. Børnenes film viser paradokset i, at man ifølge Danmarks solarielov fra 2014 må gå i solarium fra den dag, man bliver født, mens man hverken må købe stærk alkohol, tobak eller køre i bil før man fylder 18 år. 

»Ud af mange gode lommefilm valgte vi ’Kom nu i gang politiker’ som vinder. Filmen sætter fokus på, at den nuværende lovgivning om solarier ikke er tilstrækkelig, når den ikke beskytter børn under 18 år mod en kræftrisiko. Dermed er filmen et tankevækkende opråb fra de unge selv til de danske politikere« fortæller Per Larsen, formand for Børnerådet og vicepræsident i Kræftens Bekæmpelse.

Højere aldersgrænse?

Verdenssundhedsorganisationen WHO har siden 2009 slået fast, at solariebrug er kræftfremkaldende, og anbefaler en aldersgrænse på 18 år. Størstedelen af Danmarks europæiske nabolande har for længst indført en aldersgrænse, deriblandt Norge, England og Tyskland. En undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne fra 2014 viser, at 6 ud af 10 danskere bakker op om en aldersgrænse på 18 år for solariebrug.

»Udover, at vinderfilmen var flot produceret, er den kåret, fordi den viser, at lovgivning er et relevant redskab for at få færre unge til at gå i solarium. Det gøres ved at drage paralleller til trafik, alkohol og rygning, hvor man allerede har vedtaget aldersgrænser for at beskytte børn og unge. Budskabet i filmen giver stof til eftertanke« forklarer Mette Meldgaard, jurymedlem og programchef i TrygFonden, som håber, at vinderfilmen vil så et frø for opbakning til en aldersgrænse på 18 år for solariebrug blandt politikerne på Christiansborg.