Elever laver kampagnefilm mod solariebrug

500 elever i 7.-8. klasse på skoler over hele Danmark dyster de næste tre uger om at lave den bedste kampagnefilm med temaet »Uegnet for børn. Sluk solariet«. Kampagnefilmene skal få unge til at droppe solariet for at forebygge modermærkekræft på længere sigt.

Sundhed

Mandag den 12. september lyder startskuddet til den landsdækkende konkurrence »Uegnet for børn. Sluk solariet«, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne afholder i samarbejde med Lommefilm ApS.

Frem til den 29. september afholdes 20 workshops for 500 elever i 7. og 8. klasser landet over. Skoleeleverne skal på én intens dag lære at idéudvikle, skrive manuskript, tegne storyboard, filme og redigere en kort kampagnefilm med mobilen eller på en tablet.

Siden 2009 har flere end 5000 skoleelever deltaget i konkurrencen og tilsammen lavet mere end 1.500 film med i alt 150.000 visninger

De færdige film uploades til en særlig kanal på www.lommefilm.dk, hvor eleverne kan se og stemme på hinandens film. Vinderne af konkurrencen får biografbilletter og en plads i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ”Sluk solariet”-kampagne 2016/2017.

Digital workshop - åben for alle skoler

Det er ottende år, at elever landet over konkurrerer om at slukke solariet med kampagnefilm. Siden 2009 har flere end 5000 skoleelever deltaget i konkurrencen og tilsammen lavet mere end 1.500 film med i alt 150.000 visninger – og skolerne står stadig i kø for at deltage i konkurrencen og få tildelt en workshop.

»Vi har lavet en digital workshop for at imødekomme skolernes efterspørgsel på at deltage i konkurrencen. I den digitale workshop har vi samlet fakta, gode råd og en række små film, som klæder eleverne på til at lave en god kampagnefilm om konsekvenserne ved solariebrug – og som samtidig gør det nemt for lærerne at facilitere et godt undervisningsforløb« fortæller seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, Anne Friis Krarup.

Hyppigste kræftform blandt unge

Konkurrencen skal være med til at gøre eleverne til aktive medskabere og formidlere af budskabet om, at solariebrug øger risikoen for modermærkekræft, som i dag er den hyppigste kræftform blandt unge danskere i alderen 15-34 år. 

Konkurrencen er en del af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Sluk solariet’- kampagne, som har bidraget til et fald i unges solariebrug. Blandt de 15-20-årige er andelen af solariebrugere faldet fra 46 % i 2008 til 10 % i 2013.

Konkurrencen er et godt eksempel på en lærerig og involverende forebyggelsesindsats blandt børn og unge om et alvorligt emne

»Konkurrencen er et godt eksempel på en lærerig og involverende forebyggelsesindsats blandt børn og unge om et alvorligt emne og vi har gennem årene set nogle fantastiske film fra eleverne,« fortæller Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden, som håber, at konkurrencen vil få endnu flere unge til at vælge solariet fra.

Åben for unge op til 16 år

Konkurrencen er åben for alle landets unge op til 16 år og alle indsendte film vurderes på samme vilkår – uanset om konkurrencedeltagerne har deltaget i en workshop eller ej. De indsendte film til konkurrencen bliver vurderet af en jury, som i år består af tidligere politidirektør, Per Larsen, der i dag er formand for Børnerådet, projektleder hos Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, Anne Friis Krarup samt Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden.

Fakta om kræft og solarieforbrug:

  • Modermærkekræft er den hyppigste kræftform blandt unge i alderen 15-34 år.

  • Oftere end hver anden dag får en ung dansker i alderen 15-34 år konstateret modermærkekræft (ca. 200 tilfælde årligt).

  • Der ca. 60 % øget risiko for at få modermærkekræft, hvis man går i solarium, inden man fylder 35 år.

Lev sundt

Mere motion, sundere kost, begrænset alkoholforbrug, ingen rygestart og respekt for solen. TrygFonden vil bidrage til, at flere børn og unge grundlægger en sund livsstil tidligt i livet, samt at flere lever et længere liv med bedst mulig livskvalitet.
Lev sundt