Højresvingsulykker skal forhindres med teknologi fra jagerfly

Projektansvarlig

Projektansvarlig

Projektleder Peter Pilegaard er ansvarlig for projektet i TrygFonden.

Peter Pilegaard 45 26 08 29

Ved højresving er lastbilchaufførers synssans overbelastet. Derfor skal de have hjælp af et avanceret 3D-lydsystem, så de kan høre, hvor cyklisterne er, mener forskere fra Aalborg Universitet.

Sikkerhed

Når et missil eller et fjendtligt fly nærmer sig et dansk F-16-jagerfly, kan en jagerpilot i sine høretelefoner blive advaret med lyde, der fortæller om, hvor faren kommer fra. Det gør piloten i stand til at reagere hurtigere på angreb. 

Nu vil forskere fra Aalborg Universitet have et lignende 3D-lydsystem installeret i lastbiler, så chauffører kan høre cyklister i nærheden. Det skal hjælpe med til at undgå sammenstød mellem cyklister og højresvingende lastbiler, der de seneste 10 år har kostet 50 cyklister livet og kvæstet yderligere 149 på de danske veje. 

»Vi er vant til at bruge vores høresans, når vi orienterer os og navigerer. Derfor tænker vi, at der kan være fordele ved at sørge for, at chaufføren hele tiden har en intuitiv oplevelse af, om han bag sin højre eller venstre skulder har en cyklist, som han skal passe på,« siger Dorte Hammershøi, professor på Institut for Elektroniske Systemer under Aalborg Universitet.

Indtil videre har forskerne undersøgt, hvilken lyd der skal afspilles i kabinen, når en cykel er i nærheden. 

»Forsøget viser ret tydeligt, at man skal have fat i ringeklokkerne, for det er dem, som folk forventer, skal kommunikere, at der er en cykel,« fortæller Dorte Hammershøi.

En del firmaer har allerede udviklet systemer, der opfanger cyklister ved brug af videokameraer og radar. Forskerne fra Aalborg Universitet har tænkt sig at supplere disse sensorer med radiosendere placeret på cyklerne, så cyklerne via trådløs kommunikation kan informere lastbilerne om deres position.

Dorte Hammershøi understreger, at lydsystemet skal ses som et supplement til spejlene. Chaufførerne vil fortsat have vigepligten, og de vil fortsat skulle orientere sig i spejlene ved højresving, uanset om de hører lyde eller ej. Derfor mener hun, at systemet godt kan fungere, selvom lydsystemet ikke registrerer samtlige cyklister.

Læs mere her.

Sikker i trafikken

Gennem undervisning, træning, debat og kampagner ønsker TrygFonden at arbejde for, at færre kommer alvorligt til skade eller dør i trafikken. Der er særligt fokus på børn og unge, da ulykkerne stiger voldsomt i aldersgruppen 15-24 år.
Sikker i trafikken