Ny aftale: Global alliance skal øge overlevelsen efter hjertestop med 50 pct.

Projektansvarlig

Projektchef Grethe Thomas er ansvarlig for projektet i TrygFonden.

Grethe Thomas 41 77 93 00
Karen Bøgedal

Pressechef i TrygFonden

30 56 34 32

Internationale eksperter fra det akutmedicinske område har netop indgået en historisk aftale på dansk jord om etablering af Global Resuscitation Alliance – et globalt netværk, der skal samarbejde om at øge overlevelsen efter pludseligt, uventet hjertestop.

Eksperter fra USA, Asien, Europa samt Mellemøsten og Australien har netop givet hinanden håndslag på at intensivere den globale indsats for, at flere mennesker fremover vil overleve hjertestop. Det skete på et såkaldt Utstein-møde den 28.-29. maj i København, Danmark, forud for den første europæiske kongres om genoplivning og det akutmedicinske område, EMS2016.

Det vil få stor betydning for mange mennesker verden over

Den nye globale alliances vigtigste opgave bliver at fremme udbredelse og implementering af best practice programmer inden for det præhospitale område samt at sætte nye standarder for alarmcentralerne, ambulanceberedskaberne og borgernes engagement i at give livreddende førstehjælp.

"På globalt plan er overlevelsen efter hjertestop meget lav, og hvert år dør omkring én million mennesker af pludseligt, uventet hjertestop i de højtudviklede lande. Det er et uacceptabelt højt antal, og derfor har vi taget initiativ til at etablere Global Resuscitation Alliance, der skal styrke samarbejdet landene imellem. Det vil få stor betydning for mange mennesker verden over," siger Michael Sayre, MD, Emergency Physician, University of Washington.

Deltagerne forpligter sig til en ambitiøs målsætning om at øge overlevelsen med 50 pct.

Danmark er et af de førende lande indenfor livreddende førstehjælp, og TrygFonden er med til at repræsentere Danmark ved Utstein-møderne.

"Vi har arbejdet målrettet for at engagere danskerne i livreddende førstehjælp igennem de seneste 15 år, og det er i høj grad lykkedes at vende borgerne fra at være skeptiske over for livreddende førstehjælp til nu at træde til, når det gælder. Vi ser frem til at dele vores gode erfaringer med de andre lande og selv blive inspirerede til nye initiativer, der kan gøre en forskel i Danmark for overlevelsen," siger Grethe Thomas, projektchef i TrygFonden og deltager ved Utstein-mødet i København.

Akut hjælp

Hvert minut tæller, når et menneske falder om med hjertestop eller stroke. Derfor arbejder TrygFonden for, at flere kan og tør træde til med livreddende førstehjælp. Flere tilgængelige hjertestartere, træning i hjertelungeredning samt mere viden om hjertestop og stroke skal være med til at redde liv.
Akut hjælp