Dansk studie: Skydning ser ud til at hjælpe børn med ADHD

Det bliver nemmere at koncentrere sig, sidde stille og fungere i dagligdagen, ifølge børn og forældre.

ADHD og skydeidræt lyder sikkert for de fleste som en lidt underlig og måske ovenikøbet sprængfarlig cocktail. Ikke desto mindre har DGI siden 2012 samarbejdet med udvalgte skoler og skytteforeninger om at tilbyde skydetræning i skoletiden til børn med ADHD og ADHD-lignende symptomer. Det skriver Videnskab.dk.

Flere af dem beskriver, at de har nemmere ved at føre en samtale til ende og ikke hele tiden bliver distraheret

"Børnene fortæller, at de kropslige teknikker, de har lært at bruge i skydningen, dem kan de bruge i skolen og derhjemme. Flere af dem beskriver, at de har nemmere ved at føre en samtale til ende og ikke hele tiden bliver distraheret," fortæller projektleder og ph.d.-studerende Annegrete Månsson fra Syddansk Universitet til Videnskab.dk.

Børnene oplever, at de fokuserer bedre

I sit ph.d.-projekt har Annegrete Månsson fulgt 128 børn med ADHD og ADHD-lignende vanskeligheder.
Halvdelen af børnene gik til skydning i en skytteforening gang om ugen i et halvt år i skoletiden.

Studiet viser at:

  • Lærerne ikke kan mærke forskel på børnene, som har gået til skydeidræt.
  • Forældrene mener, at børnene klarer sig bedre efter skydeidrætten.
  • Børnene, som har gået til skydeidræt, oplever, at de bedre kan fokusere og koncentrere sig, og de er gladere og mere tilfredse med livet.
  • Børnene, som har gået til skydeidræt, klarer sig bedre end kontrolgruppen, ifølge en computertest.

Børn og forældre mærker en forskel

I det kvalitative studie har forskerne lavet interview med både børn, forældre og skolelærere, hvor de fortæller, hvordan de oplever effekten af skydeidrætten.

Her fortæller flere børn og deres forældre, at børnene har fået nemmere ved at holde fokus på en ting ad gangen, efter de har gået til skydeidræt.

De teknikker, de har lært på skydebanen, med at stå helt stille, bruge åndedrættet og fokusere kun på målskiven, føler de, de kan bruge i dagligdagen.

En dreng fortæller for eksempel sådan her i den videnskabelige artikel:

"Jeg har lagt mærke til, at jeg fokuserer på ét sted i stedet for flere steder på en gang… Før, der kunne jeg slet ikke fokusere, der kunne jeg næsten ikke høre, hvad de snakkede om i timen, fordi der sad jeg bare og kiggede alle andre steder. Det er med stor sikkerhed at sige, at det er med hjælp fra skydningen… fordi man sigter, man prøver at fokusere på én ting… og så giver man sig selv et mål."

Læs den fulde artikel på Videnskab.dk

Mere på videnskab.dk

Historien er et uddrag af en længere historie bragt på videnskab.dk.

TrygFonden samarbejder med videnskab.dk om at bringe nyheder og dybdegående artikler om forskning, som vi har støttet.

Læs mere på videnskab.dk